Zarządca infrastruktury przygotowuje koncepcję modernizacji linii nr 33 pomiędzy Kutnem a Płockiem. To inwestycja, której realizację rozważano już dekadę temu, ale do tej pory nie jest pewne, czy roboty rzeczywiście ruszą. Decyzje w tej sprawie będą podejmowane po wykonaniu wstępnej dokumentacji, która ma być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się wstępnie do kompleksowego remontu kolejnej linii wychodzącej z węzła kutnowskiego. Obecnie toczą się roboty na magistrali E20, wkrótce rozpoczną się również te
dotyczące ciągu linii nr 16 i 15 w kierunku Łodzi. Zarządca infrastruktury potwierdził, że trwają już także prace nad modernizacją linii nr 33 Kutno – Brodnica na jej najważniejszym odcinku do Płocka.
Decyzji o realizacji prac na razie nie ma – Jesteśmy na etapie przygotowania koncepcji inwestycji. Zakładamy dostosowanie linii nr 33 do wyższych parametrów – powiedział nam Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Spółka nie informuje na razie, jak duża miałaby być ostatecznie poprawa względem stanu obecnego. – Analiza zwiększenia prędkości będzie głównym kryterium rezultatów studium wykonalności (RSW) – zapewnia przy tym przedstawiciel PLK.
Zaznacza jednak, że ostateczna decyzja dotycząca podjęcia prac modernizacyjnych jeszcze nie zapadła. – Ponieważ inwestycja jest w fazie przygotowania, na obecnym etapie nie jesteśmy w stanie określić, czy i kiedy zostanie rozpoczęta realizacja robót dla tego projektu – tłumaczy Karol Jakubowski. – Wyniki inicjowanego RSW powinny być znane w drugim półroczu przyszłego roku – zapowiada.
Prędkość na linii ulega systematycznej poprawieKompleksowy remont ważnej przede wszystkim w ruchu towarowym linii płockiej jest odsuwany w czasie od lat. W 2008 r. PKP PLK zapowiedziały jego realizację jeszcze w ramach perspektywy budżetowej do roku 2013. Ostatecznie zarządca zdecydował się skupić roboty na najważniejszych ciągach o znaczeniu magistralnym i odłożył modernizację linii nr 33 w czasie. Zadanie to znalazło się później w Krajowym Programie Kolejowym, ale tylko jako jeden z projektów rezerwowych.
Równolegle PKP PLK podnosiło parametry trasy w ramach robót o znacząco mniejszym zakresie. W 2012 r. wykonano prace pomiedzy Łąckiem a Płockiem-Radziwiem, które pozwoliły na przywrócenie dopuszczalnej prędkości 100 km/h. W zeszłym roku podobny rezultat przyniósł remont toru pomiędzy Kutnem a Florkiem. Na przełomie kwietnia i maja tego roku roboty
objęły 8-kilometrowy odcinek Florek – Strzelce Kujawskie. Również tam pociągi przyspieszyły do 100 km/h.
Wkrótce remont jednego z przystanków W ramach modernizacji magistrali E20 przebudowany ma zostać natomiast leżący przy linii nr 33 jeszcze na terenie Kutna
przystanek Azory. Ma tam powstać nowy peron wraz ze standardowymi elementami małej architektury przystankowej. Ostatecznie nie zdecydowano się natomiast na rozważaną zmianę przystanku na Kutno-Azory.