Dwa z czterech zakupionych w ubiegłym roku przez Urząd Marszałkowski elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED72 po gruntownej modernizacji wracają na kujawsko-pomorskie tory. Pojazdy zyskały nowy wygląd, zostały wyposażone w klimatyzację, a ich wnętrze przeszło generalny remont. Uroczyste przekazanie składów do eksploatacji z udziałem członka zarządu Sławomira Kopyścia oraz radnego województwa Przemysława Przybylskiego odbyło się 11 stycznia na dworcu Toruń Wschodni.
- To kolejne przedsięwzięcie, które realizujemy z myślą o poprawie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania koleją na Kujawach i Pomorzu. W listopadzie na torach pojawiły się nowe pojazdy szynowe zakupione przez spółkę Arriva RP w ramach kontraktu z samorządem województwa. Przygotowujemy się też do zakupu taboru do obsługi połączeń na trasie Bydgoszcz-Toruń w ramach BiT City – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Modernizację przeprowadziły wyłonione w przetargu Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki SA. W 2012 roku przebudowie poddane zostały dwa pojazdy; kolejne dwa przejdą remont jeszcze w tym roku. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane ze środków rezerwy celowej i Funduszu Kolejowego. Przebudowa 4 pojazdów będzie kosztować łącznie 31 milionów złotych.
W ramach przeprowadzonego remontu zmienił się wygląd pojazdów. Zostało zamontowane czoło o nowocześniejszym, opływowym kształcie z panoramiczną szybą czołową. Pojazdy otrzymały też barwy województwa. Składy są klimatyzowane. Dwie składane pochylnie umożliwiają podróż osobom na wózkach inwalidzkich. Specjalne uchwyty (po 4 z każdej strony pojazdu) pozwalają na przewóz rowerów.
Jednostki otrzymały nową izolację termiczną i akustyczną. Wymienione zostały wszystkie okna i drzwi. Dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego drzwi międzywagonowe są otwierane i zamykane automatycznie. Drzwi boczne zyskały przycisk umożliwiający otwarcie ich przez pasażera.
Przebudowie zostały poddane również wnętrza jednostek. Ściany wewnętrzne i panele sufitowe wykonane zostały z tworzyw sztucznych, zamontowano nowoczesne oświetlenie, nowe półki bagażowe oraz stoliki. Każdy pojazd został wyposażony w toaletę zabudowaną w systemie zamkniętym. Kabina jest przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz posiada miejsce do przewijania niemowląt.
Komfortową podróż gwarantują nowe, wysokie, ergonomiczne siedzenia ze składanymi podłokietnikami i zagłówkami ze skóry ekologicznej. System sieci bezprzewodowej WiFi umożliwia podróżującym połączenie z internetem. Wnętrze pojazdu jest monitorowane przez system 20 kamer.
System informacji audio-wizualnej składa się z elektronicznych tablic informacyjnych LED na czołach pojazdu nad szybami i po bokach dachu każdego wagonu i tablice wewnętrzne LCD, które będą wyświetlać bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu oraz możliwością wyświetlania reklam. System informacji uzupełniają głośniki.
Kontrowersyjny jest schemat malowania pojazdu. Jest on zgodny z malaturą ze specyfikacji przetargowej, która jednak ukazywała pojazd SA106 - częściowo niskopodłogowy. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.