W rejonie Laskowic Pomorskich przez kilka tygodni pociągi kursujące linią 131 w kierunku Bydgoszczy znacząco zwalniały. PKP PLK informują jednak, że usterka została już usunięta. A niedługo w tym rejonie rozpoczną się dalsze prace rewitalizacyjne.
Ciąg linii 353-131 w układzie Poznań – Trójmiasto – Tczew został zrewitalizowany przed Euro 2012, co miało związek m.in. z faktem, że w Poznaniu i Gdańsku rozgrywane były mecze tej samej grupy piłkarskich mistrzostw Europy i zaistniała potrzeba utworzenia pomiędzy tymi miastami sprawnego połączenia kolejowego. Co ciekawe, pierwotnie mecze tej samej grupy miały być rozgrywane w Gdańsku i Warszawie, ale UEFA zmieniła w tej materii decyzję, co też w pewnym stopniu przełożyło się na harmonogram działań inwestycyjnych na magistrali E-65.
140-160 km/godz. na większości przebiegu
Prace remontowe na trasie pomiędzy Poznaniem i Tczewem pozwoliły na podniesienie prędkości na większości przebiegu do 140-160 km/godz. dla pociągów pasażerskich i do 100 km/godz. (na pojedynczych odcinkach – 120 km/godz.) dla pociągów towarowych. Rewitalizacja nie była jednak kompletna: nie został zrobiony m.in. odcinek pomiędzy Laskowicami Pom. i Terespolem Pom. na torze w kierunku południowym. PKP PLK zapowiadają, że prace remontowe odbędą się w tym roku.
– W 2011 r. na odcinku pomiędzy Terespolem a Laskowicami Pomorskimi zrewitalizowany został tor nr 1, natomiast tor nr 2 zaplanowano do rewitalizacji w bieżącym roku. Projekt obejmuje wymianę nawierzchni torowej. Ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy prac, realizację robót przewidziano do końca 2015 roku – informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP PLK.
O wspomnianym przetargu pisaliśmy szczegółowo niedawno w portalu MONITOR (więcej można przeczytać tutaj). Inwestycja dotyczy nie tylko wymiany nawierzchni torowej na kilku odcinkach linii 131 pomiędzy Bydgoszczą i granicą woj. pomorskiego oraz kujawsko-pomorskiego, ale też montażu samoczynnej blokady liniowej pomiędzy Bydgoszczą i Maksymilianowem. Natomiast na odcinku Laskowice – Terespol, na torze w kierunku Bydgoszczy, od kilku tygodni miał miejsce jeszcze jeden problem. Przy prędkości maksymalnej 100 km/godz. – od kilku tygodni pociągi pokonywały ten odcinek z prędkością około połowę niższą.
Czemu? Ewa Symonowicz-Ginter informuje, że na odcinku między Laskowicami a Terespolem problemem była usterka samoczynnej sygnalizacji przejazdowej w torze nr 2, która została już usunięta. Jednocześnie przedstawicielka PKP PLK dodaje, że naprawiony został uszkodzony rozjazd na stacji Pruszcz Pomorski (pomiędzy Terespolem Pom. i Maksymilianowem), który również generował konieczność zwolnienia pociągów.
Krótki czas przejazu
Warto przypomnieć, że zrealizowane inwestycje na trasie pomiędzy Trójmiastem, Poznaniem i Tczewem powodują, że pociągi PKP IC pokonują trasę Gdynia – Wrocław w ok. 6 godz. 20 min.