Partnerzy serwisu:
Pasażer

Kujawsko-pomorskie: Czy pociągi regionalne wrócą do Lipna i Rypina?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-07-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Kujawsko-pomorskie: Czy pociągi regionalne wrócą do Lipna i Rypina?
fot. Andrzej Błaszczak, lic. CC BY-SA 4.0Stacja Rypin
Pomimo toczących się tam prac remontowych samorząd województwa kujawsko-pomorskiego nie planuje uruchamiać pociągów do Rypina jadących z kierunku Sierpca. Być może przywrócona zostanie natomiast obsługa odcinka Brodnica – Rypin. Wstępne założenia mówią także o wznowieniu połączeń z Torunia do Sierpca przez Lipno, ale na razie trudno mówić o konkretnych datach ewentualnych otwarć.

Trwają przygotowania do wznowienia ruchu pasażerskiego pomiędzy Sierpcem a Brodnicą. Od grudnia tego roku po niewykorzystywanym dotychczas fragmencie linii nr 33 ma kursować jedna para pociągów spółki PKP Intercity relacji Katowice – Gdynia przez Łódź, Płock i Grudziądz. W związku z tym zarządca infrastruktury prowadzi remont niespełna 30-kilometrowego odcinka Sierpc – Rypin. Jego część znajduje się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. W tym regionie administracyjnym leży też torowisko końcowego odcinka linii – z Rypina do Brodnicy.

Ruch dalekobieżny potencjalnie utrudnia ułożenie regionalnego rozkładu jazdy

– Efektem prac ma być szybszy przejazd między Płockiem a Brodnicą. Roboty mają przede wszystkim umożliwić uruchomienie pociągów dalekobieżnych na linii nr 33. To z kolei może uniemożliwić prowadzenie połączeń regionalnych w porach odpowiadających mieszkańcom – komentuje Tomasz Moraczewski, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Przypomnijmy, że obecne założenia rozkładowe mówią o wyłącznie jednej parze pociągów spółki PKP Intercity – połączenie ma wystartować w grudniu.

Tym niemniej odcinek z Brodnicy do Rypina (a więc nieremontowany obecnie przez PKP PLK) został ujęty w siatce połączeń regionalnych, której obsługa ma być przedmiotem postępowania przetargowego. Zamówienie ma objąć też pociągi na krzyżującej się z linią nr 33 linii nr 27 pomiędzy Toruniem a Sierpcem. Ruch został tam wstrzymany na początku pandemii koronawirusa. – Długotrwałe obostrzenia w zakresie przemieszczania ludności, wprowadzenie nauki w systemie zdalnym oraz organiczenia w handlu, gastronomii i rekreacji przełożyły się na zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy, na niektórych odcinkach nawet o 90 proc. – tłumaczy nasz rozmówca.

Województwo obawia się rozwoju sytuacji epidemicznej

Dotychczas jednak kursów nie wznowiono. – Nasze plany przywracania połączeń musiały zostać poddane weryfikacji – przyznaje przedstawiciel UMWKP. Argumentuje on, że wciąż wprowadzane są zmiany regulacji prawnych, a poza tym możliwy jest ponowny wzrost zachorowań. Samorząd nie jest więc obecnie w stanie podać daty ponownego otwarcia połączenia, nie wiadomo też, czy stanie się to w ramach obowiązującego teraz rocznego rozkładu jazdy. Do Lipna i Skępego, a także do Rypina czy Golubia-Dobrzynia uruchomione zostały natomiast połączenia autobusowe dofinansowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Linie obsługuje Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy.

Kiedy możemy spodziewać się zapowiadanego pierwotnie na kwiecień ogłoszenia przetargu, którego rozstrzygnięcie być może oznaczać będzie przywrócenie kursów z Torunia do Sierpca, a także – po wieloletniej przerwie – z Brodnicy do Rypina? Tomasz Moraczewski mówi, że region zamknął etap konsultacji z podmiotami rynku kolejowego, a obecnie finalizuje etap ekspercki przygotowań do postępowania, w ramach którego analizowane były m.in. zgłoszone w konsultacjach propozycje zmian względem pierwotnych założeń. – Ostateczny kształt siatki połączeń będący wynikiem tych prac będzie upubliczniony w formie opisu zamówienia – zapowiada dyrektor w urzędzie marszałkowskim. Sprawę wznowienia obsługi obu odcinków należy więc na razie traktować jako niepewną, a termin rozstrzygnięcia tej kwestii jest wciąż nieznany.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5