Wschodni fragment linii kolejowej nr 356 łączącej Poznań z Bydgoszczą ma szansę na rewitalizację w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Wcześniej samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamierza zamówić dokumentację niezbędną do wykonania prac budowlanych.
Trasa Poznań Wschodni – Bydgoszcz Główna, o długości ok. 128 km to linia drugorzędna, jednotorowa i niezelektryfikowana. Mimo że jest najkrótszą, alternatywną dla połączenia przez Gniezno i Inowrocław, trasą łącząca dwa miasta wojewódzkie, nie została wpisana na listę dróg kolejowych znaczenia państwowego, a żaden ze scenariuszy planowanej sieci połączeń międzywojewódzkich nie zakłada obsługi tej trasy.
Im dalej na wschód tym gorzej...
Linia przecina obszar dwóch województw – wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Stanowi przykład, jak różny może być stan techniczny drogi kolejowej na terenie różnych regionów. W Wielkopolsce na znacznym odcinku infrastruktura z pomocą środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego została wyremontowana. Uruchamiane pociągi regionalne z Poznania do Wągrowca i Gołańczy cieszą się dużą frekwencją. Jak informowaliśmy na naszym portalu, samorząd województwa wielkopolskiego dąży do rewitalizacji trasy do granicy województwa. Trwa postępowanie w sprawie pozyskania dokumentacji do projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa. Zadanie o wartości ok. 74 mln zł znalazło się na liście rezerwowej projektów zawartych w Krajowym Programie Kolejowym.
Natomiast na wschodnim odcinku linii regularne połączenia pasażerskie nie są wykonywane od 2003 r. Obecnie jest on wyłączony z eksploatacji lub prędkość dopuszczalną określono na 20 km/h, a infrastruktura wymaga remontu. Projekt „Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego Bydgoszcz – Kcynia – granica województwa” został zgłoszony do kontraktu wojewódzkiego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Jednak zadanie o wartości 112,4 mln zł (za Krajowym Programem Kolejowym) trafiło na listy rezerwowe obu dokumentów.
W Kujawsko-pomorskim rewitalizacja po 2023 r.?
Jak poinformował "Portal Kujawski", rewitalizacja odcinka Bydgoszcz – Szubin – granica województwa nie nastąpi w bieżącej perspektywie finansowej UE. W najbliższych latach inwestycja byłaby realizowana w przypadku pojawienia się tzw. oszczędności poprzetargowych, uzyskanych po rozstrzygnięciach zadań z list podstawowych RPO. Tych jednak nie uzyskano. Natomiast z pomocą środków europejskich władze województwa planują pozyskać dokumentację techniczną. Realizacja prac budowlanych miałaby rozpocząć się po 2023 r.
Informację o zgłoszeniu linii do rewitalizacji ze wsparciem z funduszy unijnych po 2021 r. potwierdził Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Mając na uwadze znaczenie linii dla regionu, zgodnie z decyzją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w pracach planistycznych nad nową perspektywą UE 2021–2027 została ujęta linia kolejowa nr 356. Należy zaznaczyć, że kwestia źródła finansowania inwestycji zostanie rozstrzygnięta w momencie zapoznania się z uwarunkowaniami finansowymi perspektywy budżetowej na lata 2021–2027" – poinformował Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację nr 25360 zgłoszoną przez posła Tomasza Latosa (Prawo i Sprawiedliwość). – Wstępna lista potencjalnych inwestycji, zawierająca przedmiotowy projekt, jest obecnie przedmiotem dalszych analiz. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych – dodał.