Partnerzy serwisu:
Biznes

Kuczewska-Łaska: Istnieje poważne ryzyko, że nowego taboru nie będzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
19-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wś, Rynek Kolejowy, 19 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kuczewska-Łaska: Istnieje poważne ryzyko, że nowego taboru nie będzie
- Moim zdaniem jest bardzo poważne ryzyko, że ten projekt nie zostanie zrealizowany. Uważam, że prawdopodobieństwo, że tego taboru nie będzie przekracza już 50 proc., i że Polska w najbliższej przyszłości nie otrzyma środków pomocowych na nowy tabor kolejowy do przewozów regionalnych - mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych o projekcie taborowym samorządowego przewoźnika.

Rynek Kolejowy: Jak ocenia Pani zamieszanie z projektem taborowym. Kolejne województwa wycofują się z projektu…

Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych: To dość duży problem. Wynika on głównie z tego, że obecnie w całej Polsce jeździ wieloletni tabor o niskiej wartości, a w momencie wprowadzenia do eksploatacji taboru o większej wartości pojawia się problem dużego wzrostu dopłat samorządów do naszej działalności. Dzisiejszy poziom stawek zwiększy się o wartość amortyzacji nowego taboru. Dodatkowo w przypadku umów dziesięcioletnich musimy liczyć się z pewnym wzrostem kosztów. Tak długa perspektywa działania jest dużą przeszkodą dla samorządów wojewódzkich, bo – moim zdaniem – nie są one przygotowane do tworzenia planów finansowych w tak długiej perspektywie. My natomiast musimy uwzględnić założenie wzrostu kosztów, bo jeżeli tego nie zrobimy, to projekt, który miałby być analizowany przez Komisję Europejską, zostanie przez nią odrzucony jako nierealny. Nawet połowa kwoty przeznaczonej na zakup nowego taboru (druga połowa jest sfinansowana ze środków unijnych) może być zbyt dużym obciążeniem dla budżetów województw.

Czyli samorządy twierdzą, że ich nie stać na wspólny projekt z Przewozami Regionalnymi?


Ich zdaniem są to po prostu zbyt wysokie koszty. Przypuszczam, że samorządów nie stać na duże zakupy taboru. Z drugiej strony przestrzegam przed rozwiązaniami bardzo optymistycznymi i z dzisiejszej perspektywy bardzo tanimi, ale docelowo nierealnymi do wykonania. Musimy mieć pewność, że nasze projekty zyskają akceptację Komisji Europejskiej i będą realne do wykonania, ponieważ jeżeli przyjmiemy nierealne założenia i później ich nie wykonamy Polsce grozi konieczność zwrotu środków unijnych.

Może ma to związek z tym, że wolą tworzyć własne spółki?

Wtedy trzeba by zasadniczo zmienić założenia projektu. Samorządy tworzą własne spółki tylko i wyłącznie do obsługi przewozów w województwie. Jeżeli samorządowa spółka wyjeżdża poza województwo, to pojawia się kłopot w postaci konieczności przystępowania do przetargów i w województwie, i poza nim. Chyba, że zostałby stworzony związek województw i wspólna spółka. Obawiam się jednak, że jeżeli jesteśmy na etapie pomysłu, a środki trzeba wykorzystać w ciągu trzech lat, to może się to nie udać.

Ministerstwo Infrastruktury chce, aby samorządy miały możliwość wzięcia udziału w tym projekcie samodzielnie.

Przede wszystkim należy to zrobić jak najszybciej. To jest pomysł, który należało zacząć realizować przynajmniej pół roku temu, żeby samorządom dać szanse odpowiedniego przygotowania wniosków. Realizacja takiego projektu związana jest z czasochłonnymi procedurami. Zastanawia mnie jedynie spokojne podejście Ministerstwa Infrastruktury, gdyż moim zdaniem nie ma już czasu na realizację tego projektu.

Podsumowując, jak Pani ocenia szansę na realizację tego projektu?

Moim zdaniem jest bardzo poważne ryzyko, że ten projekt nie zostanie zrealizowany. Uważam, że prawdopodobieństwo, że tego taboru nie będzie przekracza już 50 proc., i że Polska w najbliższej przyszłości nie otrzyma środków pomocowych na nowy tabor kolejowy do przewozów regionalnych. Jeżeli nie jesteśmy w stanie zagospodarować środków, które są w obecnej perspektywie przeznaczone na finansowanie taboru, to raczej nie możemy liczyć, że zostaną nam przyznane w kolejnej. Najgorszą sytuacją byłoby jednak wdrożenie projektu i zwracanie środków.

Czy jest jakaś alternatywa wobec zakupu nowych pociągów w obecnej sytuacji taborowej spółki?

Będziemy musieli założyć, że nowego taboru w Polsce nie będzie i skorzystać z taboru używanego, przy dużym zakresie modernizacji.


Czytaj też:

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK zarzuca przestępstwo prezes Przewozów Regionalnych

Biznes

PKP PLK zarzuca przestępstwo prezes Przewozów Regionalnych

Rzczpospolita, 24 listopada 2010 24 listopada 2010

Kuczewska-Łaska: Samorządy zostały oszukane przez rząd i PKP

Biznes

Kuczewska-Łaska: Samorządy zostały oszukane przez rząd i PKP

kk, Rynek Kolejowy, 18 kwietnia 2011 18 kwietnia 2011

Kuczewska-Łaska: Zadaniem PR jest łączyć regiony

Biznes

Kuczewska-Łaska: Zadaniem PR jest łączyć regiony

kk, Rynek Kolejowy, 19 kwietnia 2011 19 kwietnia 2011

PR: Czy uda się znaleźć pieniądze na modernizację 100 EZT?

Biznes

PR: Czy uda się znaleźć pieniądze na modernizację 100 EZT?

lp, Rynek Kolejowy, 16 sierpnia 2011 16 sierpnia 2011

Wynik PR w 2011 roku lepszy od prognoz?

Biznes

Wynik PR w 2011 roku lepszy od prognoz?

wś, Rynek Kolejowy 21 grudnia 2011

Kuczewska-Łaska: Projekt podziału PR jest mało realny

Biznes

Kuczewska-Łaska: Projekt podziału PR jest mało realny

wś, Rynek Kolejowy 21 grudnia 2011

Zobacz również:

PKP PLK zarzuca przestępstwo prezes Przewozów Regionalnych

Biznes

PKP PLK zarzuca przestępstwo prezes Przewozów Regionalnych

Rzczpospolita, 24 listopada 2010 24 listopada 2010

Kuczewska-Łaska: Samorządy zostały oszukane przez rząd i PKP

Biznes

Kuczewska-Łaska: Samorządy zostały oszukane przez rząd i PKP

kk, Rynek Kolejowy, 18 kwietnia 2011 18 kwietnia 2011

Kuczewska-Łaska: Zadaniem PR jest łączyć regiony

Biznes

Kuczewska-Łaska: Zadaniem PR jest łączyć regiony

kk, Rynek Kolejowy, 19 kwietnia 2011 19 kwietnia 2011

PR: Czy uda się znaleźć pieniądze na modernizację 100 EZT?

Biznes

PR: Czy uda się znaleźć pieniądze na modernizację 100 EZT?

lp, Rynek Kolejowy, 16 sierpnia 2011 16 sierpnia 2011

Wynik PR w 2011 roku lepszy od prognoz?

Biznes

Wynik PR w 2011 roku lepszy od prognoz?

wś, Rynek Kolejowy 21 grudnia 2011

Kuczewska-Łaska: Projekt podziału PR jest mało realny

Biznes

Kuczewska-Łaska: Projekt podziału PR jest mało realny

wś, Rynek Kolejowy 21 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5