Od stycznia po koreańskiej sieci Kolei Dużych Prędkości kursują nowe pociągi KTX-Eum. Wyprodukowane przez Hyundai Rotem składy są pierwszymi w kraju pociągami dużych prędkości opartymi o miejscowe technologie.
Jak
informowaliśmy wczoraj, pierwsze dwa tramwaje Hyundaia dla Warszawy są gotowe i odbyły już testy w fabryce w Korei. Przy okazji warto przyjrzeć się drugiemu ważnemu projektowi koreańskiego producenta – chodzi o własny pociąg Kolei Dużych Prędkości.
Koreańska sieć dużych prędkości została uruchomiona w 2004 roku. Na początku obsługiwały ją pociągi KTX o prędkości maksymalnej 305 km/h wybudowane przez GEC-Alsthom i Hyundai w technologii TGV; a następnie także KTX-Sancheon. Oba typy pociągów wyposażone są w głowice napędowe na krańcach.
W 2012 roku zaprezentowano rozwijany przez Hyundai Rotem eksperymentalny pociąg Hemu 430X. Według założeń miał on pomieścić 456 pasażerów i poruszać się z prędkością 370 km/h. Podczas testów w 2013 roku osiągnął prędkość 421,4 km/h (zdjęcie składu na terenie fabryki Hyundaia
można zobaczyć tutaj).
Technologie opracowane w projekcie HEMU pozwoliły producentowi na dostawę nowych, opartych już w całości o miejscową technologię, składów dla państwowego przewoźnika Korail. W 2016 roku zamówił on 19 składów sześcioczłonowych EMU260 oraz dwa ośmioczłonowe EMU320 (oznaczenie oznacza prędkość maksymalną). Pierwsze EMU260, nazwane KTX-Eum weszły do ruchu 7 stycznia 2021 roku. Aktualnie w ruchu jest 7 jednostek, na dostawę czeka jeszcze 12 KTX-Eum i oba EMU320.
Nowe jednostki, podobnie jak np. AGV, mają napęd rozproszony. Oprócz tego KTX-Eum wyposażony jest (jako pierwszy skład na świecie) w następcę systemu łączności GSM-R, czyli LTE-R, diagnostykę on-line, system rozrywki pokładowej i ładowarki indukcyjne.