Jak poinformowały służby prasowe miasta, wczoraj (28 sierpnia) Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych otworzył oferty w przetargach na przebudowę Sokolej (w ramach Trasy Świętokrzyskiej) oraz Prostej. Niedługo teren zwolnią budowniczowie metra.
W obu przetargach wpłynęły dwie oferty. Przebudową ok. 770-metrowego odcinka ul. Prostej pomiędzy rondami Daszyńskiego i ONZ są zainteresowane firmy Bilfinger Infrastructure S.A. oraz Heilit+Woerner Sp. z o.o., które zaoferowały odpowiednio kwoty ok. 33,8 mln zł i 36,9 mln zł. W ramach prac ulica zostanie poszerzona do dwóch pasów, z dodatkowymi pasami do skrętów przy skrzyżowaniach. Ulica zbliży się w przekroju do sąsiednich odcinków ciągu komunikacyjnego Kasprzaka – Świętokrzyska. Torowisko tramwajowe zostanie poprowadzone po środku, między jezdniami i przystosowane do puszczenia po nim w przyszłości ruchu autobusowego. Oprócz tego przebudowane zostaną wloty ulic Żelaznej, Twardej i Pańskiej, powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe, a także parkingi przy ul. Pańskiej.
Ulica Prosta jest zamknięta na wspomnianym odcinku od czerwca 2011 r. w związku z budową centralnego odcinka II linii metra, w tym wentylatorni szlakowej przy Żelaznej oraz stacji C-10 Rondo ONZ. Wykonawca przebudowy drogi wejdzie na teren inwestycji po 14 dniach od podpisania umowy. Jak wcześniej zapowiadały władze miasta, powinno to nastąpić jeszcze we wrześniu. Kierowcy ponownie wjechać mają na Prostą w drugiej połowie 2014 r.
Drugi przetarg dotyczy budowy pierwszego etapu Trasy Świętokrzyskiej na Pradze. W ramach tej inwestycji zostanie przebudowany ok. 700-metrowy odcinek ul. Sokolej pomiędzy Wybrzeżem Szczecińskim (zjazd z mostu Świętokrzyskiego) a ul. Zamoyskiego. Oferty złożyły firmy Heilit+Woerner Sp. z o.o. i Fal Bruk Sp. z o.o. Spółka Komandytowa, wyceniając prace odpowiednio na kwoty ok. 18,2 mln zł i 21,5 mln zł. W ramach inwestycji ulica otrzyma dwie jezdnie po dwa pasy, z dodatkowymi pasami do skrętu przy skrzyżowaniach. Budowa powinna zakończyć się również w drugiej połowie 2014 r. W tej chwili ul. Sokola jest zajęta przez budowę stacji C-14 Stadion i towarzyszących jej torów odstawczych.
Jak informuje Ratusz, budowa Trasy Świętokrzyskiej jest podzielona na trzy etapy. W drugiej kolejności powstanie odcinek od ul. Kijowskiej do Zabranieckiej. Jako ostatni przewidziany jest natomiast króciutki, środkowy odcinek trasy pomiędzy Kijowską i Zamoyskiego. ZMID prowadzi teraz przetarg na projektantów. Założony czas na przygotowanie projektów i pozyskanie decyzji administracyjnych wynosi 12 miesięcy.