First Group, Keolis/Eurostar oraz InterCity Railways (Stagecoach/Virgin Holdings) - to podmioty, które mogą zwyciężyć postępowanie na prowadzenie przewozów kolejowych w formie franczyzy na magistrali East Coast Main Line w Wielkiej Brytanii. Ośmioletnia umowa w tej sprawie będzie obowiązywać od 2015 roku, a zwycięzca postępowania będzie znany w listopadzie tego roku.
Departament Transportu Wielkiej Brytanii wybrał trzy podmioty, spośród których zostanie wybrany najkorzystniejszy franczyzobiorca. W ramach umowy wyłoniony podmiot ma prowadzić przewozy kolejowe pomiędzy miastami: Londyn, Leeds, Newcastle, Edynburg, Aberdeen i Inverness. Przewozy mają być prowadzone flotą 43 nowych pociągów Hitachi, które zostaną wprowadzone do eksploatacji w związku z nowym programem Departamentu Transportu. Nowy franczyzobiorca ma za zadanie kontynuować prowadzenie przewozów we wszystkich relacjach, które obowiązywały do tej pory. Umowa zawiera zapis m. in. o skróceniu czasu jazdy pociągów pomiędzy Londynem a Edynburgiem od maja 2020 roku. W kontrakcie będzie także zapis o opcji uruchomienie nowych połączeń - z Londynu m. in. do miejscowości Huddersfield, Scarborough, Harrogate oraz Sunderland.
Umowa ma opiewać na 21,7 mln pociągokilometrów oraz 4,9 mld pasażerokilometrów rocznie, z zajętością pociągu na średnim poziomie 235 pasażerów. Według brytyjskiego Departamentu Transportu, 55 proc. pasażerów, którzy będą korzystali z usługi, to osoby podróżujące w celach rekreacyjnych, 42 - w celach biznesowych, a 3 proc. - pasażerowie z biletami okresowymi.
Tylko w roku finansowym 2012-2013 przychody aktualnie obsługującego linię przewoźnika East Coast sięgnęły ponad 611 mln funtów, przy 19 milionach przewiezionych pasażerów oraz pracy przewozowej na poziomie 4,9 mld pasażerokilometrów.
Ośmioletnia umowa ma zawierać opcję wydłużenia kontraktu o dodatkowy rok. Nowy franczyzobiorca przejmie przewozy na linii East Coast Main Line od marca 2015 roku.