Obsługa Złoczewa koleją to obecnie jeden z rozważanych wariantów zapewnienia transportu dla odkrywki, której powstanie nie jest pewne. Mimo iż przedłużenie linii Piotrków – Bełchatów ujęte zostało w tzw. kontrakcie terytorialnym zawartym pomiędzy rządem a województwem łódzkim, prace nad koncepcją inwestycji prowadzi obecnie wyłącznie grupa PGE.
Jak informowaliśmy przed dwoma tygodniami,
PKP PLK nie prowadzą obecnie prac nad wydłużeniem istniejącej linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów do Złoczewa. Zarządca infrastruktury uczestniczył co prawda w przygotowaniach wstępnej koncepcji rozbudowy, ale dziś twierdzi, że inwestycja powinna być prowadzona na kolejnych etapach przez pozostałe zaangażowane dotychczas podmioty: województwo łódzkie i spółkę PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. Władze województwa nadal postulują doprowadzenie do Złoczewa torów, które pozwoliłyby obsłużyć planowaną odkrywkę węgla.
UMWŁ chce i odkrywki, i nowej linii kolejowej – Konsekwencją budowy odkrywki byłaby konieczność powstania linii kolejowej Bełchatów – Złoczew – stwierdza jednoznacznie Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Region uważa przy tym, że inwestycja powinna być prowadzona przez władze centralne. – Budowa linii Bełchatów – Wieluń z bocznicą do Złoczewa i rewitalizacja linii Bełchatów – Piotrków Trybunalski zostały wpisane do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020, który pozostaje obowiązujący. Realizacja tego projektu jest więc właściwością strony rządowej – przypomina przedstawiciel Urzędu.
Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe nie planują obecnie także wspomnianego remontu istniejącego odcinka trasy. Jak zauważa przy tym Jacek Grabarski, przeprowadzenie zagwarantowanej w KPK inwestycji jest uzależnione od ostatecznej decyzji w sprawie rozpoczęcia wydobycia w Złoczewie, na razie bowiem nie jest ono pewne. – Postulujemy podjęcie wszelkich działań zmierzających do zrealizowania inwestycji mającej na celu eksploatację złoża węgla brunatnego Złoczew – czytamy w stanowisku działającej przy UMWŁ Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, która poświęciła tematowi odkrywki swoje grudniowe spotkanie.
PGE rozważa także inne warianty obsługi transportuDla mającej eksploatować złoże spółki z Polskiej Grupy Energetycznej powstanie trasy kolejowej wydaje się natomiast póki co tylko jedną z możliwości obsługi złoczewskiej odkrywki. – W PGE GiEK trwają analizy mające na celu wypracowanie optymalnego modelu zagospodarowania węgla z tamtejszego złoża i w ramach tych analiz rozpatrywane są różne warianty. Jednym z nich jest transport kolejowy – mówi bowiem Sławomir Przybyłowicz z Biura Komunikacji spółki. – Koncepcja budowy linii kolejowej podlega obecnie szczegółowej analizie wykonalności i opłacalności – dodaje.
– Ostateczne decyzje w zakresie transportu wynikać będą z przyjętych rozstrzygnięć dotyczących kompleksu paliwowo-energetycznego na bazie złoża Złoczew – zapowiada Sławomir Przybyłowicz. Wstępna koncepcja budowy linii zakładała jej przebieg na północ od obecnej odkrywki, w pobliżu strefy ekonomicznej utworzonej na terenie gminy Kleszczów. – Możliwa byłaby także jej obsługa – mówi Jacek Grabarski z UMWŁ.