Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kto jest winny kryzysu w PKP Cargo? Wojewódka odpowiada Samkowi

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kto jest winny kryzysu w PKP Cargo? Wojewódka odpowiada Samkowi
fot. Roman Czubiński
Związki zawodowe i nowy zarząd PKP Cargo nadal przerzucają się odpowiedzialnością za kryzys przewoźnika. – Zarząd PKP Cargo swoimi działaniami szkodzi pracownikom i spółce – przekonuje w wywiadzie dla Gazety Wyborczej przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych Grzegorz Samek. – Zwolnienia i ograniczanie praw pracowniczych są konieczne, by spółka w ogóle mogła się utrzymać – odpowiada mu prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka.

Związkowiec twierdzi, że związki już w roku 2020 – gdy sytuacja spółki nie była jeszcze tak dramatyczna – apelowały o jej naprawę. Poprzedni zarząd nie chciał jednak wprowadzać zmian, mamił tylko pracowników pustymi obietnicami. Obecne władze PKP Cargo natomiast – według Samka – „skutecznie uniemożliwiają” porozumienie z organizacjami pracowniczymi, nie podając im dokładnych informacji o swoich planach.

FZZMK: Najgorsza jest niepewność

Jak twierdzi związkowiec, zarząd nie przedstawił organizacjom pracowniczym planu naprawczego spółki ani nawet celu, który ma zostać osiągnięty (tj. docelowego udziału w rynku). Nie są znane również kryteria zwolnień. „Nieświadczenie pracy” dla dwóch tysięcy pracowników nie przynosi zamierzonych efektów, za to nie pozwalają na realizację części zamówionych przewozów.

Konsekwencją jest powszechna niepewność zatrudnionych w PKP Cargo nie tylko co do perspektyw zatrudnienia, ale również w zakresie odpraw emerytalnych oraz innych uprawnień. – Nie można najpierw zwolnić 4 tys. ludzi, a potem zastanawiać się, jak zorganizować pracę pozostałych – przekonuje. Zła sytuacja w spółce w połączeniu z działaniami zarządu sprawia też – zdaniem Samka – że spółka, w której średnia wieku maszynistów jest bliska 50 lat, nie jest w stanie przyciągać młodych pracowników.

– Sądzę, że średnia się za chwilę podniesie, bo odejdą głównie ludzie młodzi, którzy widzą, co się dzieje – przewiduje szef FZZMK. Inni operatorzy, jego zdaniem, skorzystają z okazji i przejmą wyszkolonych już maszynistów, ustawiaczy i rewidentów, których PKP Cargo straci tym samym bezpowrotnie. Jak twierdzi, sytuację mogłoby poprawić choćby uruchomienie – jak w roku 2009 – programu dobrowolnych odejść.

Większość związkowców nie zarabia bajońskich sum

Przewodniczący Federacji odniósł się też do ujawnionych przez zarząd zarobków trzech działaczy NSZZ „Solidarność”, zasiadających w radzie nadzorczej spółki. Jak stwierdził, takie stawianie sprawy jest nieuczciwe: po pierwsze, nie są to zarobki reprezentatywne dla związkowców w PKP Cargo, po drugie – autorem rozwiązania, które umożliwiło działaczom związkowym zasiadanie w Radzie, miał być sam Wojewódka, który wówczas pracował dla PKP Cargo jako wynajęty prawnik zewnętrzny. – Nasza załoga w zeszłym roku zebrała ponad 2 tys. podpisów, żeby przeprowadzić procedurę odwoławczą członka „Solidarności”, który jako przedstawicieli załogi był zarządzie spółki. I samej premii dostał 300 tys. zł – przypomina Samek.

Stawiane przez Samka zarzuty dotyczą też braku ogłoszenia regulaminu zwolnień grupowych. Ten ostatni spółka – jak twierdzi – ogłosiła 14 sierpnia (dzień przed publikacją wywiadu, który jednak był zapewne przeprowadzony o kilka dni wcześniej).

Zarząd: Trzeba zwolnić niektórych, by pozostali utrzymali pracę

Prezes PKP Cargo w restrukturyzacji Marcin Wojewódka po raz kolejny deklaruje, że zwolnienia grupowe są konieczne dla ocalenia pozostałych, wciąż liczonych w tysiącach miejsc pracy. Jak twierdzi, sanacja spółki jest więc w interesie pracowników, a zatem związki zawodowe... powinny ją poprzeć – nawet jeśli polega m. in. na grupowym zwalnianiu zatrudnionych i pogarszaniu warunków pracy pozostałych.

Jak twierdzi Wojewódka, przewoźnika trzeba „ratować między innymi przed częścią związków zawodowych, które uczyniły z tej spółki prywatny folwark”. – Kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny, doświadczona finansistka oraz radca prawny specjalizujący się w restrukturyzacjach pracowniczych wraz ze wspierającym ich zespołem fachowców z branży kolejowej, mają większą szansę na skuteczne naprawienie PKP Cargo SA w restrukturyzacji niż grupa doświadczonych latami zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy maszynistów, ustawiaczy pociągów i magazynierów – przekonuje, powtarzając oskarżenia wobec związkowców.

Cięcia głównie w administracji – ale maszyniści też będą zwalniani

W dalszej części listu otwartego prezes zwraca uwagę na przerost zatrudnienia i jego złą strukturę. – Mamy za dużo administracji w stosunku do pracowników operacyjnych. Co więcej, nie mamy też odpowiedniej ilości pracy przewozowej, aby zapewnić pełne wykorzystanie np. wszystkich maszynistów – argumentuje. Po restrukturyzacji liczba wszystkich pracowników PKP Cargo ma nadal przekraczać 10 tysięcy.

Przypomina też o „skrajnym upolitycznieniu” PKP Cargo podczas rządów PiS. – Jakoś nie słyszałem, żeby związki zawodowe protestowały, jak do Rady Nadzorczej trafił Pan Antoni Duda, stryj Prezydenta – podaje przykład. Zarzuca nepotyzm także niektórym działaczom związkowym. – Dlatego myślę, że czas posypać głowę popiołem. Proszę pomyśleć dzisiaj o ludziach, nie o swoim stołku, który się pod Panem chybocze. I mimo wszystko zachęcam Pana do współpracy w najbliższych tygodniach – podsumowuje.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karuzela kadrowa w PKP Cargo

Prawo i polityka

Karuzela kadrowa w PKP Cargo

Roman Czubiński 15 sierpnia 2024

PKP Cargo uruchamia zwolnienia grupowe. 30% załogi straci prace

Prawo i polityka

Czy PKP Cargo zatrudniały na fikcyjnych, podwójnych etatach?

Prawo i polityka

Przez problemy z płynnością PKP Cargo tnie wypłaty

Prawo i polityka

Przez problemy z płynnością PKP Cargo tnie wypłaty

Roman Czubiński 09 sierpnia 2024

Zarząd i związkowcy PKP Cargo z pilnym apelem do Donalda Tuska

Biznes

Zobacz również:

Karuzela kadrowa w PKP Cargo

Prawo i polityka

Karuzela kadrowa w PKP Cargo

Roman Czubiński 15 sierpnia 2024

PKP Cargo uruchamia zwolnienia grupowe. 30% załogi straci prace

Prawo i polityka

Czy PKP Cargo zatrudniały na fikcyjnych, podwójnych etatach?

Prawo i polityka

Przez problemy z płynnością PKP Cargo tnie wypłaty

Prawo i polityka

Przez problemy z płynnością PKP Cargo tnie wypłaty

Roman Czubiński 09 sierpnia 2024

Zarząd i związkowcy PKP Cargo z pilnym apelem do Donalda Tuska

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5