Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na dostawę prądu w roku 2014. Zgłosili się wszyscy liczący się gracze na rynku warszawskim, najtańsze oferty w trzech zadaniach złożyło RWE. Będzie zmiana dostawcy?
Przetarg został podzielony na trzy części. Pierwsza przewiduje dostawę energii na potrzeby I linii metra w ilości 79,700 MWh (+/-10%). Drugie zadanie obejmuje dostawę prądu dla przejścia podziemnego na stacji Ratusz w ilości 300 MWh (+/-10%). Natomiast ostatnia część to zasilanie stacji Ratusz i Dworzec Gdański w ilości 7,500 MWh (+/-10%).
Wybrana firma dostarczy energię do w sumie do 14 podstacji trakcyjno-energetycznych. Jedna z nich zasila STP Kabaty, pozostałe znajdują się praktycznie na co drugim przystanku na linii: A-1 Kabaty, A-3 Imielin, A-5 Ursynów, A-7 Wilanowska, A-9 Racławicka, A-11 Politechnika, A-13 Centrum, A-15 Ratusz, A-17 Dworzec Gdański, A-18 Plac Wilsona, A-20 Słodowiec, A-22 Wawrzyszew i A-23 Młociny.
Średnie zużycie energii dla dnia roboczego w miesiącach letnich wynosi 206,03 MWh, by wzrosnąć do 231,33 MWh w zimie. Dla soboty wartości te wynoszą odpowiednio 167,95 i 190,14 MWh, natomiast dla niedzieli – 158,62 i 183,00 MWh. Największe godzinowe zużycie prądu – w ilości 14,17 MWh – Metro notuje w dni robocze w miesiącach wiosennych pomiędzy godz. 8 i 9 rano. Natomiast najmniejsza zarejestrowana wartość – 3,06 MWh – dotyczy dnia roboczego w lecie pomiędzy godz. 3 i 4 w nocy.
W przetargu na rok 2014 startowało sześć firm: Dalkia, Tauron, Enea, PGE Obrót, RWE i Energa Obrót. W tym roku prąd dla metra dostarczała Dalkia, jednak w toczącym się postępowaniu najtańsze oferty we wszystkich zadaniach złożyła firma RWE. Na realizację zadania nr 1 (dostawa energii dla całej linii) Metro zamierzało przeznaczyć ok. 23,9 mln zł, podczas gdy oferta RWE opiewa na kwotę blisko 20 mln zł. Zadanie nr 2 (dostawa energii dla przejścia na stacji Ratusz) Metro wyceniło na 90 tys. zł, a RWE zaoferował nieco ponad 75 tys. zł. W przypadku zadania nr 3 (energia dla stacji Ratusz i Dworzec Gdański) wycena Metra wyniosła ok. 2,2 mln zł, podczas gdy RWE jest gotowe dostarczać energię za 1,9 mln zł.
Artykuł pochodzi ze strony Transport-publiczny.pl