Koleje Holenderskie NS wyłoniły czterech potencjalnych dostawców, którzy powalczą o kontrakt na dostawę nowej floty pociągów kategorii intercity. Składy będą poruszały się z prędkością do 200 km/h i będą kursowały m.in. po linii HSL Zuid.
O przyznanie kontraktu walczą: Alstom, Bombardier, Siemens oraz Stadler. Rozstrzygnięcie kontraktu nastąpi najprawdopodobniej w połowie tego roku. Pociągi miałyby zostać włączone do eksploatacji za pięć lat.
Nawet 80 tys. siedzeń
Przetarg został ogłoszony w lipcu 2014 roku. Obejmuje on dostawę pociągów w wersjach o długości 80, 110 oraz 160 metrów. Pociągi mają być dwusystemowe, przystosowane do sieci 1,5 kV prądu stałego i 25 kV prądu przemiennego. Składy będą wyposażone w krajowe systemy bezpieczeństwa, a także w system ETCS. Nowa flota pociągów intercity ma kursować m. in. po linii HSL Zuid. Tam zastąpią one składy zestawione z lokomotyw Traxx i wagonów pracujących w systemie push-pull, które do tej pory kursowały w relacji Amsterdam – Rotterdam, a także do Bredy.
Koleje Holenderskie nie podały w specyfikacji zamówienia, ile pociągów zostanie zamówionych. Wiadomo tylko, że w ramach podstawowego kontraktu muszą zostać dostarczone składy, które łącznie będą miały około 25 tys. siedzeń. Dokumentacja przetargowa zawiera też opcję rozszerzenia kontraktu i zamówienia trzykrotnie wyższej liczby pociągów, niż w kontrakcie podstawowym.
Holendrom przybywa nowych pociągów
To kolejne duże zakupy taborowe Kolei Holenderskich. W minionym roku NS podpisały umowę na dostawę 58 elektrycznych zespołów trakcyjnych z firmą Stadler. Pierwsze pociągi już powstają w Siedlcach. Wcześniej – w roku 2014 – Koleje Holenderskie zamówiły 118 pociągów do obsługi tras podmiejskich w hiszpańskim CAF-ie. Wartość kontraktu wynosi ponad 500 milionów euro wraz z rozszerzeniem o opcję na dodatkowe pojazdy.
Holendrzy odrabiają straty po tym, jak fiaskiem zakończył się kontrakt przewoźnika z włoskim producentem taboru – firmą AnsaldoBreda. Przypomnijmy: Koleje Holenderskie wycofały się z projektu uruchomienia szybkich połączeń między Holandią a Belgią po tym, jak ujawniono wiele usterek w pociągach V250 Albatros, wyprodukowanych przez włoską firmę. Holendrzy zamówili łącznie 17 składów. Z kontraktu wycofała się zarówno Holandia, jak i Belgia, która zamówiła trzy pociągi.

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji