Za około dwa miesiące wreszcie wznowiony ma zostać zawieszony na czas pandemii ruch pociągów pomiędzy stacjami w polskiej i czeskiej części Cieszyna. Wciąż niepewny jest zaś los trasy z Chałupek do Bogumina. Koleje Śląskie zapewniają, że współpraca ze stroną czeską jest kontynuowana, ale dziś – inaczej niż Koleje Dolnośląskie – operator nie utrzymuje ruchu na żadnym z przejść granicznych z Republiką Czeską leżących na obszarze swojego województwa.
Od przeszło roku nie kursują pociągi regionalne Kolei Śląskich do Czech. Operatorzy z obu krajów zawiesili wykonywanie połączeń realizowanych przez przejścia w Cieszynie i w Chałupkach, tłumacząc to pandemią koronawirusa. Pomimo zdjęcia niemal wszystkich ograniczeń w przemieszczaniu się, w życiu gospodarczym i społecznym w Polsce i w Republice Czeskiej transgraniczne kursy nie powróciły dotychczas do rozkładu jazdy.
Dojdzie do kolejnego przesunięcia terminu startu połączeń do Bogumina?
Śląski przewoźnik kilkakrotnie zapowiadał już wznowienie przewozów, za każdym razem zaznaczając jednak, że są to jedynie ustalenia wstępne. Wbrew komunikatom z początku roku pociągi nie zaczęły obsługiwać odcinka Chałupki – Bogumin w marcu, a spółka poinformowała nas o nowych ustaleniach, zgodnie z którymi przywrócenie obsługi byłoby możliwe w czerwcu. Teraz i ten termin nie wydaje się jednak pewny.
– Wznowienie połączenia jest przedmiotem dalszej analizy – poinformował nas bowiem jedynie Jakub Wosik, p.o. rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Dodał, że współpraca operatora ze stroną czeską jest cały czas kontynuowana, a pasażerowie mają niebawem otrzymać możliwość przekroczenia granicy koleją. Konkretne ustalenia dotyczą jednak na razie wyłącznie drugiego z czasowo nieczynnych w ruchu regionalnym przejść.
Na razie nie znamy szczegółów oferty
– Jeszcze przed wakacjami 2022 r. planujemy wznowienie ruchu pociągów z Cieszyna do Czeskiego Cieszyna – powiedział nam bowiem przedstawiciel KŚ. Choć przedzielone graniczną Olzą miasto stanowi w dużej mierze spójny organizm, a wiele osób przekracza rzekę każdego dnia pieszo, korzystając z mostów drogowych, pociąg będzie jedynym środkiem transportu publicznego spinającym polską i czeską część.
Przed cięciami związanymi z pandemią z Cieszyna odjeżdżały pociągi przez Czeski Cieszyn do Frydka-Mistka obsługiwane taborem czeskim. Na razie nie wiadomo, jaką ofertę zaproponują przewoźnicy, uruchamiając połączenie po prawie półtorarocznej przerwie. Powinno ono jednak ułatwić dojazd z Polski do popularnych turystycznie obszarów czeskiej części Śląska Cieszyńskiego i Moraw w sezonie letnim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.