Od grudnia pociągi KŚ i Kolei Czeskich będą obsługiwać dwa nieużywane przejścia graniczne z Czechami. Z Cieszyna do czeskiej części miasta ma pojechać sześć pociągów na dobę, z Chałupek do Bogumina – cztery. Oznacza to pierwszą od dawna poprawę oferty w segmencie pasażerskich przewozów transgranicznych.
Wejście w życie kolejnego rocznego rozkładu jazdy będzie niosło ze sobą pierwszą od dłuższego czasu wyraźną poprawę kolejowej oferty w relacjach międzynarodowych. Pozytywne dla pasażerów zmiany będą dotyczyć połączeń uruchamianych pomiędzy województwem śląskim a czeskim krajem morawsko-śląskim. Koleje Śląskie zamierzają bowiem reaktywować ruch na dwóch przejściach granicznych – w Cieszynie i w Chałupkach, uruchamiając pierwsze w historii spółki pociągi wjeżdżające na teren Republiki Czeskiej.
Wstępny rozkład jazdy pociągów łączących obie części Cieszyna został już opublikowany przez ostrawski samorząd krajowy. Projekt zakłada wydłużenie do polskiej stacji sześciu par codziennych pociągów z Frydka-Mistka. Pierwszy kurs przekraczałby granicę na Olzie po 8:00, ostatni – po 18:00, a odjazdy odbywałyby się w regularnym dwugodzinnym takcie. Pociąg nie dawałby co prawda bezpośredniego połączenia z największym ośrodkiem regionu – Ostrawą, ale dowoziłby do cieszyńskiego węzła, skąd można by wygodnie kontynuować podróż zarówno pociągami lokalnymi, jak i dalekobieżnymi – i w kierunku Ostrawy czy Pragi, i na Słowację.
Przez Olzę taborem ČD, przez Odrę jednostką KŚ
Wciąż nie ma oficjalnego projektu rozkładu jazdy na sąsiednim przejściu pomiędzy Chałupkami a węzłowym Boguminem, ale ramowe założenia przybliża Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. – W ramach wstępnych i wspólnych uzgodnień Koleje Śląskie planują uruchomić cztery pary pociągów do Bogumina. Pociągi te będą kursować w relacji Katowice – Bohumín (dwie pary pociągów) oraz Racibórz – Bohumín (również dwie pary pociągów) – mówi. – Pociągi na trasie Cieszyn – Frýdek-Místek obsłużą natomiast Koleje Czeskie – wskazuje.
– Na obecną chwilę nie są znane bardziej szczegółowe informacje dotyczące organizacji ruchu – mówi przedstawiciel KŚ – natomiast zgodnie z założeniami nowe połączenia mają być uruchomione w grudniu tego roku, wraz z premierą nowego rozkładu jazdy – potwierdza planowany termin otwarcia nowych połączeń.
Sześć lat bez pociągów do czeskiej części Cieszyna
Ruch pasażerski na obu krótkich międzynarodowych odcinkach nie jest prowadzony już od kilku lat. Dwukilometrowy łącznik pomiędzy stacjami Cieszyn i Český Těšín, fragment linii nr 190 z Bielska-Białej, nie jest wykorzystywany planowo od grudnia 2009, ale w ostatnim okresie funkcjonowania ruch był tam śladowy. Przez most na Olzie przejeżdżały bowiem tylko dwie pary pociągów dziennie: poranno-popołudniowa „Cieszynka” z Katowic i dzienny kurs w krótkiej relacji Cieszyn – Český Těšín – Cieszyn. Obie pary zniknęły z rozkładu jazdy w ramach dużych cięć w ofercie dawnego Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
Dwa lata później zawieszono także kursowanie pociągów z Katowic do Bogumina. Formalnie ruch pasażerski utrzymywany był jednak aż do grudnia 2013 roku, choć przejeżdżające przez granicę w ciągu linii 479 pociągi nie miały już znaczenia w obsłudze potoków regionalnych. W rozkładzie jazdy 2011/2012 jedyną parą kursów przekraczających tu Odrę były pociągi Przewozów Regionalnych w nietypowej relacji Opole Główne – Bohumín i z powrotem. W rok później zlikwidowano i je, zmieniając jednocześnie trasę międzynarodowego pociągu pospiesznego „Vltava” z Moskwy do Bogumina (z wagonami sypialnymi Moskwa – Praga). PKP Intercity prowadziło w nim grupę wagonów z miejscami do siedzenia relacji Warszawa Wschodnia – Bohumín. Taka organizacja ruchu utrzymała się jednak tylko przez rok, później rosyjski skład przestał kursować codziennie i wrócił na przejście graniczne w Zebrzydowicach.