Nierozwiązana jest przyszłość 17 wagonów wydzierżawionych w ubiegłym roku przez Koleje Śląskie od Heros Rail Rent. Mało prawdopodobne jest jednak, żeby kiedykolwiek zaczęły one jeździć w barwach śląskiego przewoźnika.
Wagony od HRR zostały wydzierżawione pod koniec ubiegłego roku, gdy KŚ szykowały się do przejęcia od Przewozów Regionalnych całości obsługi ruchu regionalnego w woj. śląskim. Nigdy nie wyjechały one jednak w trasę, nawet w pierwszych dniach po wprowadzeniu w grudniu 2012 r. nowego rozkładu jazdy, kiedy to KŚ borykały się z bardzo poważnymi problemami taborowymi, w wyniku których odwoływanych było kilkadziesiąt pociągów dziennie. Nie są one użytkowane także teraz. Część z nich stoi na bocznicy w Gliwicach, część – jak informuje „Gazeta Wyborcza Katowice” – znajduje się na przeglądzie na Węgrzech.
Maciej Zaremba, rzecznik KŚ, mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że przyczyną ich nie wykorzystywania są wątpliwości związane z dokumentami dotyczącymi technicznej specyfikacji dla interoperacyjności. Rzecznik dodaje, że obecnie trwa analizowanie dokumentów wagonów HRR w Urzędzie Transportu Kolejowego – Chcieliśmy odstąpić od umowy z Heros Rail Rent, gdyż nie było pewności, co do możliwości ich eksploatacji na polskich torach. W odpowiedzi na nasze pismo, Heros Rail Rent przedstawił dopuszczenia tych pojazdów w całej Unii Europejskiej: świadectwo interoperacyjności (TSI) wydane przez Eisenbahn-Bundesamt [niemiecki odpowiednik UTK – red.]. Ze względu na to, że jest to sytuacja precedensowa w polskim kolejnictwie, wymaga ona szczególnego zbadania przez UTK. Obecnie czekamy na decyzję regulatora – powiedział Zaremba.
„Gazeta Wyborcza” poinformowała, że do tej pory za dzierżawę wagonów KŚ zapłaciły 180 tys. zł, jednak spółka przestała jednak spłacać kolejne raty do czasu wyjaśnienia sprawy związanej ze świadectwami. Maciej Zaremba, zasłaniając się tajemnicą handlową, nie chciał ujawnić, ile w tym momencie spółka zalega HRR z tytułu dzierżawy.
Rzecznik KŚ dodał natomiast, iż raczej mało prawdopodobne jest, by przewoźnik miał z tych wagonów w przyszłości skorzystać. – Składy złożone z lokomotywy i wagonów nie są optymalne dla przewozów w naszym województwie. W planie na przyszły rozkład jazdy jest uwzględniana opcja lokomotywa plus wagon, choć podkreślę iż jest to plan rezerwowy – powiedział Maciej Zaremba.
O kształcie umowy z HRR zdecydował poprzedni zarząd Kolei Śląskich. Anna Patalong, była wiceprezes KŚ, odwołana ze stanowiska w lutym br., odmówiła nam komentarza na ten temat.