Na początku kwietnia rząd wydał zgodę na utworzenie Holdingu PKP. W efekcie powstania holdingu PKP SA przejmie kontrolę nad PKP PLK. Pojawiły się obawy o pozycję PKP PLK wobec konieczności wprowadzenia IV pakietu kolejowego.
Obawy odnośnie wprowadzenia struktury holdingowej na kolei
miał ostatnio w sejmie np. Stanisław Żmijan, poseł PO i wieloletni uczestnik prac Komisji Infrastruktury.
– Przypominam panu ministrowi (Adamczykowi – dop. red.), że wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2013 roku, gdy podważono wysokość stawek dostępu na sieci PKP PLK, podkreślał, że zarządca infrastruktury powinien być niezależny – powiedział Żmijan w odniesieniu do planu stworzenia „wielkiego PKP” i niemal równoległemu
wprowadzeniu IV pakietu kolejowego.
"Nie stoimy na przeszkodzie IV pakietowi"Zapytaliśmy o ten problem prezesa PKP SA podczas konferencji prasowej poświęconej
700 milionowemu kredytowi wziętemu od polskich banków.
– W roku 2013 toczył się proces przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Komisja Europejska sądziła się z Niemcami, Francją, Czechami i Austria. Ostatecznie Trybunał orzekł, że struktura holdingowa nie stoi w sprzeczności z prawem. Nie jest więc przeszkodą we wprowadzeniu IV pakietu kolejowego. To dopuszczalna struktura organizacyjna dla przedsiębiorstw kolejowych, z tym, że nie możemy wpływać na rozkład jazdy i ustalanie stawek. To oczywiście zawsze gwarantujemy, już dziś to tak działa. Natomiast we wszystkich innych obszarach można współdziałać w ramach holdingu – powiedział prezes Mamiński.
Przygotowania do stworzenia holdingu trwają
Jak powiedział, PKP SA jest na etapie przygotowywania dokumentów, które zazwyczaj nazywa się konstytucją grupy lub holdingu.
– W naszej spółce nazywa się to Kartą Grupy PKP. Ten dokument jest już w zaawansowanym procesie uzgadniania, później zostanie rozesłany do zainteresowanych spółek, stworzymy wzory umów między spółkami. Przygotowujemy więc obecnie pełną dokumentację planowanej struktury – powiedział Mamiński. Dodał, że decyzja o przystępowanie do holdingu będzie w gestii decyzji organów korporacyjnych spółek, więc ten proces musi trwać,
Konieczne jest opracowanie wszystkich projektów dokumentów, umów dwustronnych, a także wielostronnych. Spółki różnią się od siebie, w holdingu ma się znaleźć także inna niż wszystkie spółka giełdowa jaką jest PKP Cargo. Dokumentacja musi więc być bardzo precyzyjnie tworzona.
– Za 2 lub 3 miesiące zamierzamy zorganizować spotkanie, na którym zarząd dokona przeglądu tego jak jesteśmy przygotowani dokumentacyjnie i będziemy realizować kolejne działania w harmonogramie – dodał prezes PKP SA.