Choć od 1 listopada wolsztyńska parowozownia nie dysponuje żadnym sprawnym parowozem – wiele wskazuje, że niedługo czynne maszyny powrócą do Wolsztyna. Potwierdzają to przedstawiciele PKP Cargo, właściciela parowozowni. Dwa wolsztyńskie parowozy są obecnie w remoncie.
Z końcem października wygasło świadectwo dopuszczenia dla wolsztyńskiego parowozu Ol49-69, a lokomotywy Ol49-59 i Pt47-65 są nadal w trakcie napraw, które przedłużają się ze względu na opóźnienia w procesie naprawy kotłów. Jednak przedstawiciele PKP Cargo deklarują, że Parowozownia Wolsztyn nadal będzie funkcjonować jako czynna jednostka, a remontowane parowozy wkrótce powrócą do Wolsztyna. Najważniejszą informacją jest zapowiedź szybkiego zakończenia naprawy parowozu Ol49-59 i jego powrotu jeszcze w listopadzie do Wolsztyna, a także fakt możliwego szybkiego zakończenia negocjacji dotyczących utworzenia przez PKP Cargo i samorządy Instytucji Kultury, która przejmie od PKP Cargo zarządzanie obiektem i uruchamianie pociągów z parowozami.
– Naprawa parowozu Ol 49-59 w Lesznie zostanie zakończona do 30 listopada. Naprawa parowozu Pt 47-65 w Chabówce, według deklaracji Południowego Zakładu PKP Cargo, zostanie zakończona do kwietnia 2016 r. Po zakończeniu naprawy parowóz wróci do Wolsztyna. Parowozownia Wolsztyn w dalszym ciągu będzie funkcjonować jako czynna jednostka. Do czasu utworzenia Instytucji Kultury, Parowozownia będzie obsługiwała pociągi turystyczne, po uruchomieniu działalności operacyjnej Instytucji Kultury będzie obsługiwany także ruch planowy – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Jabłoński z PKP Cargo, pełnomocnik Zarządu ds. utworzenia Instytucji Kultury pn „Parowozownia Wolsztyn”.
Na 11 listopada, z okazji Święta Niepodległości, zaplanowano, w ramach projektu Turystyki Kolejowej TurKol.pl przejazd specjalnych pociągów turystycznych Marcin i Franek. Kolejne przejazdy zaplanowano w ramach regularnych pociągów z parowozem wokół Wolsztyna (projekt WolTur) w dniach 20-23 listopada. – W sumie sprzedano już około 1000 biletów na listopadowe pociągi pod parą. Brak czynnego parowozu mógł postawić zaplanowane przejazdy pod znakiem zapytania – zauważa Patryk Skopiec z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
IRiPK ma jednak zapewnienie z PKP Cargo, iż wszystkie przejazdy odbędą się zgodnie z planem. Przewoźnik ten, do momentu powrotu do Wolsztyna parowozu Ol49-59 z naprawy, deleguje do Wolsztyna inną czynną lokomotywę. Parowóz TKt48 z Chabówki będzie obsługiwał pociągi turystyczne w Wolsztynie w listopadzie. – Przyjazd parowozu do Wolsztyna zaplanowano na 10 listopada, to jest w przeddzień uruchomienia pociągów Marcin i Franek – mówi Patryk Skopiec. Szczegóły dotyczące pociągów specjalnych z wolsztyńskimi parowozami dostępne są na stronie www.turkol.pl.