Do Kruszwicy pociągi towarowe jeżdżą rzadziej niż raz dziennie. Ruch na prowadzącej tu z Inowrocławia linii nr 231 jest obecnie marginalny. Czy za kilka lat jego skala się zwiększy?
Niedawno Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło swoje plany dotyczące inwestycji w infrastrukturę kolejową. Na liście odcinków, które miałyby zostać objęte robotami finansowanymi z budżetu przeznaczonego na cele wojskowe, znalazła się leżąca w województwie kujawsko-pomorskim linia nr 231 Inowrocław-Rąbinek – Kruszwica – Mogilno. Należy w tym miejscu zastrzec, że resort wskazał tę trasę jako objętą planami remontowymi jeszcze przed inwazją Rosji na Ukrainę, która nie pozostaje bez znaczenia dla wszystkich planów dotyczących obronności kraju.
MON nie przedstawił przy tym szczegółów dotyczących inwestycji. Ewentualnego terminu ogłoszenia przetargu, zakresu zlecanych prac czy wreszcie parametrów technicznych linii, jakie miałyby zostać osiągnięte podczas remontu, nie wskazał nam także zarządca infrastruktury. Choć zadanie ma rozpocząć się już w 2023 r., na razie trudno mówić o jakichkolwiek konkretach. Marginalna rola kolei w obsłudze Kruszwicy
Pewne jest natomiast, że odtworzenie historycznego ciągu do Mogilna mogłoby zdecydowanie zwiększyć rolę kolei w rejonie Kruszwucy. – Obecnie linia wykorzystywana jest na odcinku Inowrocław-Rąbinek – Kruszwica i wyłącznie dla ruchu towarowego – mówi bowiem Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Skala przewozów jest przy tym bardzo niewielka.
– Średnio w ciągu miesiąca z linii korzysta kilkanaście pociągów towarowych – stwierdza bowiem nasz rozmówca. W ostatnich latach zdarzało się, że do Kruszwicy docierały nadzwyczajne pociągi pasażerskie. Jednym z nich był uruchomiony w 2011 r. przez Arrivę. Wszystkie kursy miały jednak charakter ściśle incydentalny, nie tworzyły zaś regularnej oferty – choćby turystycznej.
Od linii odchodzi bocznica wojskowa
Linia nr 231 jest niezelektryfikowana, a ruch pociągów na jej czynnym odcinku odbywa się z minimalną prędkością. Pomiędzy dawnymi przystankami Inowrocław-Mątwy i Rożniaty od trasy odgałęzia się bocznica do jednostki wojskowej, która mogłaby być szerzej obsługiwana transportem kolejowym. Cała linia ma ok. 65 km długości, a obecnie eksploatowany fragment ma ok. 12 km.
W minionej dekadzie MON bardzo aktywnie finansował inwestycje kolejowe. Już otwarte zostały m.in. odcinki do Krapkowic na Opolszczyźnie, Maszewa Lęborskiego na Pomorzu czy Przewozu na Ziemi Lubuskiej. Wkrótce mają zacząć się również roboty na odcinku Zebrzydowa – Żagań.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.