Czy wkrótce odcinki z Ostrowa Wielkopolskiego do Leszna i z Leszna do Głogowa obsługiwane będą przez pociągi elektryczne? PKP PLK mają plan elektryfikacji niemal 120-kilometrowego odcinka linii nr 14 oraz łącznicy prowadzącej do niej z Krotoszyna. Na razie nie ma jednak konkretnych założeń jego finansowania, nie jest więc pewne, czy koncepcję uda się zrealizować w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE.
Sieć trakcyjna na linii kolejowej nr 14 biegnącej z Łodzi Kaliskiej kończy się przy posterunku Durzyn, gdzie od trasy odgałęzia się łącznica do Krotoszyna. Na dalszym fragmencie – do Leszna – kursować mogą tylko pociągi spalinowe. Podobnie jest na odcinku tej trasy z Leszna do Głogowa, na który w grudniu tego roku po kilku latach przerwy powrócić ma ruch pasażerski. Władze województwa dolnośląskiego wyrażały niedawno na łamach lokalnego portalu miedziowe.pl zainteresowanie elektryfikacją tego fragmentu ciągu Łódź Kaliska – Tuplice – granica państwa.
PLK: Elektryfikacja usprawniłaby ruch, także w sytuacjach awaryjnych – Elektryfikacja odcinka Krotoszyn/Durzyn – Leszno – Głogów połączyłaby trzy zelektryfikowane linie kolejowe biegnące z Wrocławia w kierunku północnym: nr 273 (tzw. Nadodrzankę), nr 271 (w ciągu korytarza E-59) i nr 281 [Oleśnica – Chojnice] – zauważa Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Stwierdza on, że wpłynęłoby to na zwiększenie możliwości przewozowych i lepszą organizację ruchu w sytuacjach awaryjnych. Podkreśla przy tym, że modernizacja trasy pozwoliłaby na utworzenie dogodnych i szybkich połączeń pasażerskich pomiędzy ośrodkami regionalnymi leżącymi na tej trasie.
Krajowy zarządca infrastruktury przypomina, że w lipcu zakończyły się prace nad studium wykonalności modernizacji linii nr 14 na odcinku od Ostrowa Wielkopolskiego do Głogowa. – Prace studialne były warte 5,2 mln zł – mówi nasz rozmówca. – Wybrano wariant zakładający przebudowę dwóch torów oraz elektryfikację odcinka Krotoszyn/Durzyn – Głogów oraz przystosowanie trasy do jazdy pociągów z prędkością do 160 km/godz. – opisuje.
Na razie finansowanie inwestycji jest niepewnePrace te miałyby być przeprowadzone w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE. – Należy jednak uwzgędnić uwarunkowania, jakimi będzie m.in. zakres dostępnych środków – zaznacza Mirosław Siemieniec. Przypomina także o innych planach elektryfikacyjnych spółki. Do 2023 r. sieć trakcyjna ma zawisnąć m.in. nad torami z Ocic do Rzeszowa, z Lublina do Stalowej Woli-Rozwadowa, z Ełku do Korsz i z Węglińca do Zgorzelca.
– Elektryfikowane będą też nowo budowane linie kolejowe, w tym łódzki tunel średnicowy między stacjami Fabryczna i Kaliska oraz linia kolejowa nr 582 Czarnca – Włoszczowa-Północ, nowa łącznica w Chabówce pomiędzy liniami 98 i 99, nowa łącznica kolejowa w Lublinie i odbudowywana linia nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie – wymienia rzecznik PKP PLK. Spółka przygotowuje także dokumentacje projektowe i studia wykonalności dlatyczących budowy linii zelektryfikowanych bądź elektryfikacji istniejących tras – m.in. do lotnisk w Modlinie i w podrzeszowskiej Jasionce, linii Podłęże – Tymbark/Mszana (nowe) czy odcinków Wieliszew – Zegrze oraz Ełk – Trakiszki (istniejące). Kilka dni temu Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego potwierdził natomiast plany elektryfikacji fragmentu linii nr 25
pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem.