Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Krótki wagon Talgo dla Duńczyków na InnoTrans. Czy pojadą w Polsce?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
03-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Talgo pokazało na targach InnoTrans 2024 w Berlinie fragment swojego składu, który buduje dla Duńskich Kolei Państwowych. Jest cień szansy, że podobne, krótkie wagony, charakterystyczne dla systemu Talgo, zobaczymy kiedyś także w Polsce.

Hiszpańskie Talgo od lat trzyma się swojego patentu na budowę składów i od kilku lat ponownie ma na ten system klientów spoza Hiszpanii. Do niedawna nowe wagony Talgo przejeżdżały przez Polskę w składach pociągów z Moskwy do Berlina (ich właścicielem jest RŻD, jednak sytuacja polityczna wymusiła wstrzymanie pociągów), a teraz pojawią się w Niemczech (DB kupuje je głównie z myślą o pociągach do Amsterdamu) i w Danii, na linii do Niemiec (z Kopenhagi i Aarhus do Hamburga).

Duńskie wagony Talgo, które będą ciągnięte z prędkością 200 km/h przez lokomotywy Siemens Vectron, zostały zamówione w lutym 2020 roku, a trzy lata później zwiększono zamówienie do łącznie 16 zestawów, z których każdy będzie liczył 16 krótkich wagonów. Ostatni z nich (lub pierwszy, w zależności od położenia elektrowozu), będzie wagonem sterowniczym. Jest cień szansy, że pierwszy pociąg zestawiony z tych wagonów pojedzie już w grudniu tego roku.

Charakterystyczną cechą wagonów jest ich niewielka długość (są o połowę krótsze niż wagony Z) oraz to, że jednoosiowe wózki umieszczone są pomiędzy połączonymi wagonami. Ma to swoje zalety – bo umożliwia maksymalne obniżenie podłogi do poziomu peronów (bez stopni wejściowych!), ale ma też swoje wady – wśród nich nietypowe utrzymanie i dość duże skomplikowanie wózków. Krótsze wagony lepiej jednak wpisują się w łuki na liniach kolejowych, mogą więc być nieco szersze. To olbrzymia zaleta zestawów, które są dzięki temu przestronne.

Duński wagon pokazany na wystawie to bezprzedziałowy wagon pierwszej klasy, w układzie siedzeń 2+1. Rzeczywiście jest bardzo przestronny, fotele są wygodne, ergonomia stanowi tu podstawę projektowania. DSB zdecydowały się na bardzo oszczędny design wnętrza i poza drewnopodobnymi elementami i przeszklonymi półkami bagażowymi nie ma tu „wodotrysków”. Niestety kompletnie nie przejmowano się tu ustawieniem foteli w taki sposób, aby każdy z pasażerów niewielkiego wagonu miał dostęp do okna.

Warto przypomnieć, że podczas targów Pesa podpisała z Talgo (które szuka inwestora) porozumienie, dotyczące opracowania wspólnej oferty dla kolei dużych prędkości w Polsce. Jest to związane z rychłym rozpoczęciem budowy linii ,,Y" w Polsce. Jest więc bardzo prawdopodobne, że producenci zaproponują coś, co Talgo już buduje dla KDP w Hiszpanii.

Na zewnątrz Talgo pokazało też lokomotywę wielosystemową Travca przeznaczoną do prowadzenia niemieckich wagonów do Holandii. Na razie ma ona jednak dopuszczenie wyłącznie do prędkości 160 km/h, co nie jest wartością docelową dla tego taboru.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Talgo: Hiszpania odrzuca ofertę Ganz Mavag

Biznes

Talgo: Hiszpania odrzuca ofertę Ganz Mavag

Roman Czubiński 30 sierpnia 2024

Talgo odrzuca ofertę Skody

Biznes

Talgo odrzuca ofertę Skody

Roman Czubiński 05 sierpnia 2024

Hiszpania: Czesi i Węgrzy walczą o Talgo

Biznes

Hiszpania: Czesi i Węgrzy walczą o Talgo

Roman Czubiński 28 maja 2024

Zobacz również:

Talgo: Hiszpania odrzuca ofertę Ganz Mavag

Biznes

Talgo: Hiszpania odrzuca ofertę Ganz Mavag

Roman Czubiński 30 sierpnia 2024

Talgo odrzuca ofertę Skody

Biznes

Talgo odrzuca ofertę Skody

Roman Czubiński 05 sierpnia 2024

Hiszpania: Czesi i Węgrzy walczą o Talgo

Biznes

Hiszpania: Czesi i Węgrzy walczą o Talgo

Roman Czubiński 28 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5