Gmina Krośniewice zapewnia, że jest zainteresowana programami umożliwiającymi otrzymanie środków na przystosowanie tamtejszej kolei wąskotorowej do obsługi turystów. Warunkiem zaangażowania samorządu w ten proces jest jednak pozyskanie praw własnościowych. Infrastruktura zamkniętego w 2008 r. systemu wciąż należy bowiem do PKP.
W zeszłym miesiącu władze województwa łódzkiego poinformowały, że mimo ogłoszenia naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu tematycznych szlaków turystycznych nie otrzymały żadnych propozycji wykorzystania funduszy unijnych na cele związane z kolejami wąskotorowymi. Do sprawy odniosła się już Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych, która pełni rolę przewoźnika na Kolei Rogowskiej i opiekuje się m.in. taborem dawnej Rogowskiej Kolei Dojazdowej. Drugą z istniejących kolei wąskotorowych leżących na terenie województwa łódzkiego jest Krośniewicka Kolej Dojazdowa.
16 lat bez regularnego ruchu
Powstała ona w wyniku podziału i technicznej dezintegracji dawnych Kujawskich Kolei Dojazdowych. Objęła swoim zasięgiem trasy do Ozorkowa, Ostrów czy Brześcia Kujawskiego, spośród których większość nie została rozebrana. Tym niemniej od 2008 r. system KrKD pozostaje nieczynny i, nie licząc przejazdów drezynami prowadzonych przez grupy sympatyków, nie jest tam prowadzony jakikolwiek ruch.
Dlaczego lokalny samorząd nie zdecydował się na próbę wskrzeszenia wąskotorówki i organizacji przewozów turystycznych w oparciu o fundusze unijne? – Nasza gmina nie jest właścicielem majątku pozostałego po kolei wąskotorowej. Tytuł prawny do przedmiotowego majątku posiadają Polskie Koleje Państwowe SA – mówi Krzysztof Urbański, zastępca burmistrza Krośniewic.
Gmina chce przejąć nieruchomości pokolejowe
– Nadmieniam, że burmistrz Krośniewic wielokrotnie występował do PKP o przekazanie przedmiotowego mienia do zasobów nieruchomości gminy Krośniewice – dodał nasz rozmówca. Zapewnił również, że w tej sprawie toczą się aktualnie negocjacje. – Jeżeli będziemy dysponować tytułem prawnym do majątku po Krośniewickiej Kolei Dojazdowej, będziemy zainteresowani pozyskaniem środków na remonty – podkreślił przedstawiciel gminy.
Ostatnim przewoźnikiem uruchamiającym pociągi na trasach KrKD było Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL). Do końca swojej działalności w Krośniewicach organizacja utrzymywała zarówno przewozy pasażerskie, jak i towarowe. Regularne pociągi osobowe docierały m.in. do Krzewia czy Ostrów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.