Zarządzane przez PKP PLK rozkłady jazdy dla pociągów SKPL, które miały zabrać uchodźców z Krościenka dzięki szybkiej naprawie linii 108 zostały cofnięte. Nie podano przyczyn tej decyzji. Inauguracyjny pociąg na zlecenie marszałka uruchomi Polregio.
Jak poinformowały dziś (3 marca) rano PKP Polskie Linie Kolejowe, kończą się prace i odbiory na przygranicznym odcinku Uherce – Krościenko, granica państwa na linii nr 108 Krościenko – Stróże. Na jednotorowej linii wymienione zostały m.in. podkłady. Przeprowadzono przegląd i poprawę widoczności na przejazdach kolejowo-drogowych. Prace wykonane zostały siłami Grupy PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki temu możliwy będzie przejazd pociągiem na nieeksploatowanym od dwunastu lat odcinku Uherce – Krościenko – granica państwa.
– Polska nie pozostaje obojętna wobec tragedii narodu ukraińskiego. Przygotowanie przez Polskie Linie Kolejowe do przewozów nieczynnego odcinka linii kolejowej nr 108 udrożni południowo – wschodni kierunek pomocy humanitarnej dla Ukrainy. Dziękuję za sprawne prace i przystosowanie infrastruktury kolejowej do przejazdów w kierunku przejścia granicznego w Krościenku – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury cytowany w komunikacie. Jak poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, linia może przyjąć 5-6 pociągów dziennie.
Cofnięto rozkład SKPL
Jak informowaliśmy wczoraj,
według zarządzonego rozkładu jazdy pierwszy pociąg z Krościenka miał wyjechać o 13:48 i o 15:30 przyjechać do Sanoka. Przewoźnikiem, w trybie przesyłki specjalnej, miała być prywatna firma SKPL, mająca bazę taborową w leżącym na trasie Zagórzu.
Wczoraj wieczorem pojawiły się informacje, że rozkład jazdy SKPL został cofnięty. Informację te potwierdził dziś sam przewoźnik w opublikowanym komunikacie:
– W związku z pilną potrzebą uruchomienia kolejowego przejścia granicznego w Krościenku, nasza firma w sobotę została poproszona przez Kolejowe Centrum Zarządzania Kryzysowego o przygotowanie do ruchu jednostek DM90 – czytamy w opublikowanym przez zarząd SKPL oświadczeniu. – Ponieważ seria DM90 nie posiada jeszcze zezwolenie do eksploatacji, dlatego też wystąpiliśmy do Urzędu Transportu Kolejowego o udzielenie w trybie pilnym zgodny na eksploatację czasową na odcinku Zagórz / Sanok - Krościenko Granica Państwa. Już następnego dnia w odpowiedzi otrzymaliśmy instrukcję dotyczącą dalszego postępowania w tej sytuacji, a odpowiednie uzgodnienia i zgody zostały wydane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, jako zarządcę infrastruktury – podkreśla przewoźnik, załączając stosowne pismo Urzędu Transportu Kolejowego.
Jak podkreśla SKPL, wbrew pojawiającym się w różnych wpisach informacjom, zgoda ta nie została cofnięta. – Cofnięte zostały natomiast zarządzone rozkłady jazdy na pierwszy, inauguracyjny przejazd, a dziś także na pozostałe zaplanowane przez SKPL pociągi. Z kolei cały plan dotyczący ustalonej kilka dni wcześniej wahadłowej obsługi odcinka Krościenko – Sanok został zmieniony na polecenie Wojewody Podkarpackiego – informuje SKPL podkreślając, że firma znajduje się w ciągłej gotowości, ponieważ jej baza znajduje się zaledwie 50 km od przejścia granicznego w Krościenku.
Pierwszy przejazd z Polregio na zlecenia marszałka
Jak poinformowało również w dniu dzisiejszym Polregio, przewoźnik ten ok. 13.30 uruchomi na zlecenie marszałka województwa Podkarpackiego pociągi specjalne w ruchu wahadłowym na przygotowanej przez PKP PLK linii Krościenko – Zagórz – Jasło. – Do wskazanej relacji spółka przeznacza dwa nowoczesne dwuczłonowe autobusy szynowe typu SA140, ze 115 miejscami siedzącymi oraz 132 stojącymi na pojazd – podało Polregio.
“Rynek Kolejowy” zadał pytania, dlaczego cofnięty został zarządzony wcześniej rozkład jazdy SKPL, i ile pociągów dziennie przeznaczonych zostanie do obsługi połączenia Krościenko – Zagórz –
Jasło. Czekamy na odpowiedzi. Warto dodać, że pociągi spalinowe są potrzebne również do obsługi
stacji przygranicznej Hrebenne w województwie lubelskim, położonej na niezelektryfikowanej linii nr 101.