Władze Krakowa chcą zlecić opracowanie koncepcji dla budowy trzeciego etapu linii tramwajowej KST z os. Krowodrza Górka do Górki Narodowej. Prace na pierwszej części trasy miałyby się zacząć już w przyszłym roku.
- Oprócz pewnej już budowy łącznika Lipska – Wielicka, który domknie pierwszą linię Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, przygotowywana jest koncepcja linii tramwajowej w kierunku północnym, czyli do Górki Narodowej- powiedział kilka dni temu „Gazecie Wyborczej” prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski. To nie do końca prawda – przetarg na opracowanie koncepcji został dopiero ogłoszony.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowych wielowariantowej koncepcji wielobranżowej obejmującej szczegółowe rozwiązania techniczne dla linii tramwajowej KST etap III A (os. Krowodrza Górka - ul. Bociana - Górka Narodowa Zachód), wraz z towarzyszącą jej infrastruktura drogową oraz budowy estakady w ciągu ul. Opolskiej obejmującej.
Na pierwszym odcinku o długości 3 km linia tramwajowa będzie przebiegać od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych (rejon ul. Bociana). Projekt przewiduje tu rozbudowę istniejącego układu drogowego, a wariantowo – także przebudowę linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ulic Wybickiego-Dr Twardego-Bratysławskiej do pętli Krowodrza Górka wraz z rozbudową i przebudową układu drogowego i lokalizacją parkingów w systemie P&R, w rejonie pętli Krowodrza Górka i w narożniku Trasy Wolbromskiej i ul. Pachońskiego.
Odcinek II o długości ok. 1600 metrów przebiegnie na terenie osiedla Górka Narodowa Zachód. W ramach tego etapu przewidywana jest budowa terminala autobusowo-tramwajowego po zachodniej stronie planowanego węzła al. 29 Listopada z projektowaną ul. Iwaszki, oraz parkingu wielopoziomowego w systemie P&R przy pętli końcowej Górka Narodowa. W zakres wchodzi bezkolizyjne (w różnych poziomach) przejście przez linię kolejową, rozbudowa i budowa układu drogowego w rejonie ulic: Kuźnicy Kołłątajowskiej, Banacha i al. 29 Listopada, a także estakada lub tunel w ciągu ul. Opolskiej w miejscu skrzyżowania z projektowanym tramwajem KST etap IIIA i układem komunikacyjnym z nim związanym.
Na przygotowanie koncepcji jest bardzo mało czasu – tylko do połowy grudnia. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena.