W najbliższych miesiącach PKP Polskie Linie Kolejowe mają uzyskać decyzję o lokalizacji linii kolejowej, która jest niezbędna do kontynuacji prac nad przygotowaniem budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Pozwoli ona skrócić czas podróży w kierunku Skawiny czy Zakopanego nawet o 15 minut.
Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki pozwoli na ominięcie stacji Kraków Płaszów przez pociągi kierujące się do Skawiny, Wadowic, Bielska Białej czy Zakopanego. Konieczność zmiany kierunku jazdy obarczona jest stratą nawet 20 minut. Budowa łącznicy skróci zatem czas jazdy składów np. planowanej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Skawiny o kilkanaście minut.
W najbliższych miesiącach ma zapaść decyzja o lokalizacji linii kolejowej, bez której nie jest możliwe uzyskanie pozwolenia na budowę. Ta procedura potrwa około trzech miesięcy. Gdy decyzja o lokalizacji linii będzie prawomocna, rozpoczną się rozmowy z właścicielami gruntów i nieruchomości, znajdujących się w obszarze przyszłej inwestycji, w sprawie wypłaty odszkodowań.
Uzyskanie pozwolenia na budowę będzie możliwe w IV kwartale br. W październiku br. zarządca infrastruktury planuje ogłosić przetarg na wykonawcę a otwarcie ofert może nastąpić w styczniu 2014r. Jeżeli procedury prawne nie przedłużą się, Polskie Linie Kolejowe podpiszą umowę z wykonawcą w marcu 2014r.
– Budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to bardzo ważna inwestycja, której efektem będzie skrócenie czasu jazdy pociągów do Zakopanego nawet o 15 – 20 minut. Ten projekt doskonale wpisze się w planowaną Szybką Kolej Aglomeracyjną, ale nie tylko. Planowana budowa łącznicy w Suchej Beskidzkiej pozwoli skrócić czas jazdy pociągów do Zakopanego o kolejne 20 minut. Obecnie czekamy na decyzję środowiskową dla tej inwestycji – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Włodzimierz Żmuda, Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK oddział południowy.
Studium wykonalności budowy łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki zostało sfinansowane przez Miasto Kraków i PKP Polskie Linie Kolejowe. Obie instytucje podzieliły się kosztami po 50%. Długość planowanej łącznicy ma wynieść 1352m. Będą to dwa tory, każdy na osobnej estakadzie. Długość toru pojedynczego na estakadzie łącznie ma wynieść 1360m, natomiast długość toru na nasypie – łącznie – to 1149 m. Wysokość estakady w najwyższym punkcie wyniesie 14,5m, w najniższym – 7,51m. Projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki” jest umieszczony na liście podstawowej POIiŚ.