Partnerzy serwisu:
Biznes

Kraków wystawia Pesie rachunek za opóźnione tramwaje. Czas na zapłatę do końca września

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
08-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kraków wystawia Pesie rachunek za opóźnione tramwaje. Czas na zapłatę do końca września
MPK w Krakowie oczekuje, że producent Krakowiaków do końca miesiąca zapłaci ponad 26 mln zł kary za nieterminową realizację kontraktu na dostawy 36 tramwajów. – W przypadku jej braku zostaną podjęte rozwiązania prawne w celu wyegzekwowania tej kwoty – zapowiada Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. W Pesie słychać wielkie rozgoryczenie – jak podkreślają nieoficjalnie przedstawiciele firmy, gdyby nie Pesa, to Kraków żadnych tramwajów tak tanio i w takim krótkim okresie by nie otrzymał.

Ostatni rok był niezwykle nerwowy na rynku tramwajowym. Realizowane były kontrakty o bardzo napiętym harmonogramie, które musiały zostać przeprowadzone i rozliczone do końca 2015 r., co było warunkiem otrzymania dofinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej 2007-2013. Większość zamówień przypadła Pesie, która w efekcie zmagała się z problemem spiętrzenia produkcji i opóźnień w realizacji kontraktów.

Jednym z takich opóźnionych zamówień było 36 tramwajów dla Krakowa. Tamtejszy przewoźnik wysłał nawet własnych pracowników do Bydgoszczy. Pierwszy Krakowiak przyjechał do stolicy Małopolski pod koniec czerwca, a realizacja kontraktu na dostawy tramwajów powinna była zakończyć się w połowie września. W tym terminie dotarły jedynie dwa wozy, a ostatni tramwaj przyjechał 29 grudnia.

Teraz, w związku z opóźnieniami, wykonawca musi liczyć się z konsekwencjami finansowymi. – W sierpniu 2016 roku, po zakończeniu procedury wyjaśniania argumentów dostawcy wagonów, firmy Pesa Bydgoszcz SA, zarząd MPK SA w Krakowie wezwał producenta do uregulowania zobowiązań wynoszących ponad 26 mln zł – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków. Jak dodaje, jednym z argumentów Pesy były przerwy w dostawie energii elektrycznej w sierpniu 2015 roku.

Kraków oczekuje wpłaty na rachunek jeszcze we wrześniu. – W przypadku jej braku zostaną podjęte rozwiązania prawne w celu wyegzekwowania tej kwoty – zapowiada Gancarczyk. Środki mają zostać przeznaczone na inwestycje transportowe.

Pesa nie zamierza jednak tak łatwo ustąpić. – Przyjęliśmy zasadę, że do czasu rozstrzygnięcia kwestii kar nie komentujemy tej sprawy. Potwierdzam, że znamy stanowisko MPK w kwestii wysokości naliczonych kar, nie zgadzamy się z ich wysokością, byliśmy i jesteśmy zwolennikami rozstrzygnięcia tej kwestii w drodze arbitrażu, jeśli wszystkie inne metody zawiodą będziemy dochodzić swoich racji na drodze sądowej – mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR w Pesie.

Nieoficjalnie w Pesie słychać wielkie rozgoryczenie postawą Krakowa, tym bardziej, że inni przewoźnicy podeszli do tematu bardziej wyrozumiale. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, wszyscy odtrąbili sukces związany z zakończeniem okresu wydatkowania środków unijnych z poprzedniej perspektywy, a Kraków zapłacił jedynie ok. 15% realnej wartości nowych pojazdów (resztę stanowiła dotacja). Gdyby nie Pesa, Kraków w ogóle pozostałby bez szans na nowe tramwaje – rozstrzygnięcie przetargu, w związku z przedłużaniem się decyzji o przyznaniu dofinansowania unijnego, przeciągało się i wygasła ważność ofert. Jedyną firmą, która na prośbę MPK zdecydowała się zaryzykować i przedłużyć ofertę, była Pesa.

Krakowiaki zostały specjalnie przygotowane dla stolicy Małopolski. Pojazdy o długości 43 metrów to najdłuższe tramwaje w Polsce. Jednorazowo mogą przewieźć ok. 300 pasażerów. Wozy są wyposażone w klimatyzację, monitoring, dwa biletomaty, dodatkowe miejsce na bagaż i rowery, a także porty USB i gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych. W wakacje jeden z wozów pełnił zaszczytną funkcję „tramwaju papieskiego” i dowiózł Papieża Franciszka, wraz z grupą niepełnosprawnych, na mszę na krakowskich Błoniach w ramach Światowych Dni Młodzieży.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5