Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kraków: Pierwszy fragment konstrukcji nowych estakad kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-08-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kraków: Pierwszy fragment konstrukcji nowych estakad kolejowych
Kluczowym elementem modernizacji linii E30 przez centrum Krakowa będą dwie estakady kolejowe. Konstrukcja obiektów właśnie zaczęła powstawać. Do końca 2020 roku pojawią się na nich cztery tory kolejowe – informuje PLK.

Obecnie przez miasto biegnie XIX-wieczny nasyp kolejowy, który dzieli centrum Krakowa i utrudnia komunikację po obu jego stronach. Do tej pory znajdowały się na nim dwa tory kolejowe. W obliczu rosnących potrzeb, szczególnie w kontekście uruchomienia kolei aglomeracyjnej, inżynierowie PLK zdecydowali o dołożeniu dodatkowych dwóch torów. Takie rozwiązanie obejmie niemal czterokilometrowy odcinek linii kolejowej, łączący dwie najważniejsze stacje pasażerskie w mieście: Kraków Główny i Kraków Płaszów.

Najtrudniejszy fragment tego odcinka, krakowskiej linii średnicowej, położony jest w rejonie ul. Grzegórzeckiej, pomiędzy Starym Miastem i Kazimierzem. W tym miejscu nasyp zostanie zastąpiony dwoma estakadami kolejowymi. Pierwsza z nich usytuowana będzie wzdłuż ul. Blich, druga pomiędzy Halą Targową i ul. Miodową. W sumie będą miały 800 metrów długości, a rozdzielać je będzie tylko zabytkowy wiadukt kolejowy, położony nad ul. Grzegórzecką, który jest również rozbudowywany.

Pierwsze elementy konstrukcji już gotowe

Budowa estakad rozpoczęła się w zeszłym roku. W pierwszej kolejności wykonawca zajął się przygotowaniem podpór, na których posadowiona będzie właściwa konstrukcja. Obiekty podzielone są w sumie na 10 mniejszych odcinków i realizowane są równolegle.

W zeszły weekend ruszył kolejny etap budowy estakad – przy ul. Blich zabetonowany został ich pierwszy fragment. Było to bardzo trudne zadanie pod względem inżynieryjnym. W jego realizacji przeszkadzały przede wszystkim upały. Reżim technologiczny wymaga, by tego typu prace realizowane były w odpowiednich temperaturach. Przez najbliższe kilka dni beton będzie wiązał. Później konstrukcja zostanie sprężona i wykonawca będzie mógł przystąpić do demontażu szalunków. Równocześnie trwają prace przy kolejnych odcinkach estakady. Następny, przeznaczony do betonowania, jest fragment obiektu, położony tuż przy Hali Targowej.

Konstrukcja estakad, na całej ich długości, będzie gotowa pod koniec tego roku. Wtedy inżynierowie przystąpią do ich wykończenia. Pojawi się na nich nawierzchnia kolejowa, tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W połowie 2019 roku zaczną po nich kursować pierwsze pociągi. Wtedy też wykonawca przystąpi do ostatecznej likwidacji nasypu, który obecnie jeszcze służy podróżnym. Następnie rozpocznie się budowa brakujących fragmentów estakad, na których ułożone zostaną pozostałe trzy tory.

Efekty modernizacji linii średnicowej

Estakady kolejowe w centrum Krakowa znacznie usprawnią ruch pociągów pasażerskich w mieście. To nie jedyny efekt modernizacji krakowskiej linii średnicowej. Powstaną także nowe przystanki: Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki, a istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane. Przez Wisłę pociągi pojadą po dwóch nowych mostach, a dzięki nowym torom poruszać się będą z prędkością 100 km/h. Największa inwestycja, realizowana przez PLK na południu Polski, zakończy się w 2020 roku. Wartość robót budowlanych szacowana jest na niemal 1 mld zł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Modernizacja estakady w Gorzowie minęła półmetek [zdjęcia]

Fotorelacje

Wojewoda wciąż obiecuje remont estakady w Gorzowie

Tabor i technika

Wojewoda wciąż obiecuje remont estakady w Gorzowie

jm, Rynek Kolejowy 10 marca 2014

Gorzów: Bez unijnych pieniędzy nie będzie remontu estakady

Infrastruktura

Łódź: Estakada niezgody

Zintegrowany transport

Łódź: Estakada niezgody

Roman Czubiński, Transport-Publiczny.pl 19 lipca 2014

Zobacz również:

Modernizacja estakady w Gorzowie minęła półmetek [zdjęcia]

Fotorelacje

Wojewoda wciąż obiecuje remont estakady w Gorzowie

Tabor i technika

Wojewoda wciąż obiecuje remont estakady w Gorzowie

jm, Rynek Kolejowy 10 marca 2014

Gorzów: Bez unijnych pieniędzy nie będzie remontu estakady

Infrastruktura

Łódź: Estakada niezgody

Zintegrowany transport

Łódź: Estakada niezgody

Roman Czubiński, Transport-Publiczny.pl 19 lipca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5