Na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dla budowy linii szybkiego tramwaju. Dotyczy to etapu IIIa, czyli osiedle Krowodrza Górka – ulica Bociania – Górka Narodowa Zachód oraz budowy estakady w ciągu ulicy Opolskiej.
Wielobranżowa koncepcja zostanie opracowana z podziałem na dwa odcinki. Pierwszy obejmuje nowoprojektowaną linię tramwajową od pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych o długości 3000 mb, przebudowę linii tramwajowej od skrzyżowania ulicy Wybickiego, dr Twardego i Bratysławskiej do pętli Krowodrza.
Ponadto, pierwszy odcinek zakłada budowę odcinka Trasy Wolbromskiej od skrzyżowania z wyżej wymienionym ulicami do ulicy Pachońskiego. Z kolei ta ulica zostanie rozbudowana od Trasy Wolbromskiej do ronda przy zbiegu ulicy Mackiewicza i Dożynkowej. Rozbudowany lub przebudowany zostanie odcinek ulicy Siewnej, powstaną parkingi P&R oraz powstanie koncepcja oświetlenia nowych układów komunikacyjnych.
Drugi odcinek obejmuje 1600 mb nowoprojektowanej linii tramwajowej od ulicy Bociana do osiedla Górka Narodowa Zachód oraz pętlę tramwajową Krowodrza Górka. Wszystkie przystanki zostaną dostosowane do taboru niskopodłogowego, powstanie również terminal autobusowo-tramwajowy po zachodniej stronie planowanego węzła alei 29 Listopada z projektowaną ulicą Iwaszki.
Zaplanowano też rozbudowę istniejącego i budowę nowego układu drogowego w rejonie ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej, Banacha i alei 29 Listopada. Powstanie także koncepcja oświetlenia nowych układów drogowych. Wybudowany zostanie wielopoziomowy parking P&R przy pętli końcowej Górka Narodowa.
Planowana estakada w ciągu ulicy Opolskiej znajdzie się w miejscu skrzyżowania z projektowanym tramwajem KST etap IIIa i układem komunikacyjnym, który jest z nim powiązany. Budowa wielopoziomowego skrzyżowania projektowanej linii tramwajowej z ulicą Opolską będzie rozważana w trzech wariantach. Zakładaną one skrzyżowanie z przejściem ulicy Opolskiej estakadą, tunelem lub zastosowanie innego rozwiązania wysokościowego.
Podobnie jak w przypadku odcinków I oraz II, zostanie opracowana koncepcja odwodnienia terenu w oparciu o uzyskane warunki, koncepcja przebudowy infrastruktury podziemnej i naziemnej kolidującej z projektowaną linią tramwajową, układem drogowym i projektowanymi obiektami komunikacyjnymi. W tym zostanie przedstawiona ewentualna koncepcja przełożenia potoku Sudoł od Modlnicy.