Wraz z budową łącznicy kolejowej Kraków Krzemionki – Kraków Zabłocie, nowe dwa tory łącznika zostaną włączone do obecnie istniejącej infrastruktury. Ale to nie koniec prac, bowiem wraz z przebudową krakowskiej średnicy, łącznica zostanie przepięta do nowych torów aglomeracyjnych.
Budowa łącznicy kolejowej Kraków Krzemionki – Kraków Zabłocie wymusiła przebudowę m.in. przystanku Kraków Zabłocie. Dzięki inwestycji powstaną nowe perony oraz infrastruktura towarzysząca. Powstały już pierwsze filary łącznicy, o czym informowaliśmy
tutaj. Planowana przebudowa linii średnicowej w Krakowie, na odcinku Kraków Główny Towarowy – Kraków Bieżanów – Rudzice, rozpocznie się dopiero za kilkanaście miesięcy. W związku z tym układ torowy na przystanku Zabłocie, po wybudowaniu łącznicy, nie będzie ostateczny.
Rozwiązanie tymczasowe
Łącznica Kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, której budowa ma zakończyć się do końca 2017 roku, zostanie włączona w istniejące tory w ramach prowadzonych obecnie prac (czyli w ramach budowy łącznicy).
– W ramach inwestycji, obejmującej dobudowę dodatkowych torów, tj. modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, układ torowy zmieni się a łącznica zostanie włączona do torów aglomeracyjnych – powiedziała Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
W ramach inwestycji modernizacji krakowskiej średnicy i dobudowy torów aglomeracyjnych, nad Wisłą będą wybudowane dwa nowe mosty. Powstaną one po obu stronach obecnego mostu kolejowego, który przejdzie remont.
Będą objazdy?
Tak ogromna inwestycja liniowa w Krakowie wymusi zmianę organizacji ruchu kolejowego. Nie obejdzie się bez utrudnień, do których zarządca przygotowuje się już teraz. Prawdopodobnie rozważane są objazdy albo torami bocznic towarowych od stacji Kraków Płaszów do przystanku Gaj, albo przez Nową Hutę.
Żadnego z tych wariantów nie potwierdza zarządca, jednak kompleksowe prace remontowe na wspomnianej nitce torów bocznicy towarowej od Krakowa Płaszowa do przystanku Gaj już są widoczne. Być może posłużą one połączeniom dalekobieżnym, które nie mają postoju na stacji Kraków Bieżanów. Taka organizacja ruchu poprawiłaby przepustowość linii kolejowej, po której kursują połączenia z Krakowa do Zamościa, Przemyśla/Rzeszowa/Zagórza, Krynicy/Nowego Sącza i Tarnowa. Warto dodać, że w grudniu ruszy Szybka Kolej Aglomeracyjna z Krakowa do Tarnowa.
Dziewięć konsorcjów zgłosiło się do przetargu na przebudowę Krakowskiego Węzła Kolejowego wycenianą na 1,5 mld zł. Więcej o przetargu
tutaj. – Tymczasowa organizacja ruchu pociągów zostanie ustalona po wyborze wykonawcy robót budowlanych dla modernizacji linii kolejowej E30 Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnych – powiedziała Dorota Szalacha.