Jak podaje „Dziennik Polski”, w czasie przebudowy Dworca Głównego w Krakowie doszło do sporu w związku z tym, jak chronić hale dworca przed drganiami. Guma czy gąbka? Co jest lepsze?
Przez ostatnich 25 lat ochronę przed drganiami zapewniały gumowe maty produkowane przez firmę FTT Wolbrom. Według prof. Jana Adamczyka z AGH maty sprawdziły się i mimo upływu czasu zachowały swoje właściwości. Rozwiązanie to miało być zastosowane również przy obecnym remoncie, ale okazało się, że wykonawca remontu kładzie „seledynową gąbkę”. - Mamy wątpliwości, czy zalana warstwą betonu, pod naciskiem pociągów, nie stanie się generatorem drgań, czyli zamiast izolować, zaszkodzi - powiedział jeden ze specjalistów.
Według prof. Krzysztofa Stypuły z Politechniki Krakowskiej nowy materiał sprawdzi się lepiej, niż dotychczas stosowana guma. Główny projektant dworca dodaje, że przeprowadzono badania porównawcze oraz że nowy materiał miał zdecydowanie lepsze wyniki niż ten stosowany wcześniej.
Zarówno PKP PLK, jak i główny projektant dworca uważają, że spór pomiędzy autorami dwóch różnych rozwiązań może mieć podłoże ambicjonalne. Izolacja jest o tyle ważna, że w niewielkiej odległości od dworca znajdują się zabytki oraz Galeria Krakowska. Obiekty te narażone są na wstrząsy powodowane przez pociągi.
Projekt użycia tych samych materiałów do izolowania dworca przed drganiami, jakie wprowadzono w przeszłości, został przyjęty przez PKP PLK i to właśnie materiał z Wolbromia miał zostać zastosowany. Prof. Adamczyk twierdzi, że nie uzyskał odpowiedzi, czy nowe rozwiązanie sprawdzi się w Krakowie. Wysyłał w tej sprawie pisma do PKP PLK oraz do generalnego projektanta.
- Do zmiany materiału na inny doszło z inicjatywy wykonawcy. Taka zmiana jest możliwa pod warunkiem, że zamiennik spełnia wszystkie wymagania, ma polskie i unijne atesty. Zmianę musi również zaaprobować projektant sprawujący nadzór autorski nad realizacją inwestycji i inżynier projektu. Te warunki zostały tutaj spełnione - podkreślił w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" Rafał Zahuta, dyrektor Projektu PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji.
Więcej