Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kraków: Co dalej z zabytkowym wiaduktem?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kraków: Co dalej z zabytkowym wiaduktem?
fot. PKP PLK (archiwum)
Stan wiaduktu na krakowskich Grzegórzkach jest na tyle zły, że wykonawca przebudowy zaproponował jego wyburzenie i postawienie od nowa – pisze krakowska „Gazeta Wyborcza”. Takie rozwiązanie wyklucza jednak wojewódzka konserwator zabytków. Nie wiadomo, kiedy zakończy się wobec tego rozbudowa miejskiego odcinka magistrali E30.

Zabytkowy wiadukt jest jednym z najstarszych tego typu obiektów w Polsce. Został oddany do użytku w roku 1863, początkowo jako most nad starym korytem Wisły. Jak informowaliśmy w ubiegłym roku, obecny remont i rozbudowa wiaduktu mają na celu ułożenie drugiej pary torów na szlaku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Aby usunąć barierę przestrzenną rozdzielającą zabudowę miejską, doprowadzające ruch na obiekt nasypy mają zostać zastąpione estakadami. Nieopodal powstanie także nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.

Ruch pociągów po nowej infrastrukturze miał być możliwy już pod koniec 2019 r. We wrześniu okazało się jednak, że stan techniczny wiaduktu jest gorszy, niż zakładano. Wykonawca w porozumieniu z PKP PLK uznał, że stan budowli uniemożliwia dotrzymanie założonego harmonogramu. W efekcie – jak podaje krakowska „Wyborcza” – 7 stycznia Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego zarządził wstrzymanie robót prowadzonych na wiadukcie.

Trwa przygotowywanie nowej koncepcji remontu. Wykonawca zaproponował wyburzenie wiaduktu i wybudowanie jego wiernej repliki. Zgody nie wyraziła jednak wojewódzka konserwator zabytków. Twierdzi ona w dodatku, że winę za doprowadzenie konstrukcji do obecnego stanu ponosi sama firma wykonująca prace budowlane, która niewystarczająco starannie zabezpieczyła wiadukt przed działaniem deszczu i mrozu. Według cytowanego przez „Wyborczą” Piotra Hamarnika z PKP PLK kolejny projekt zostanie przekazany WKZ jeszcze w tym miesiącu.

Tymczasem do zagospodarowania terenu pod estakadami przymierzają się władze Krakowa. Magistrat chce podpisać w tym celu z PKP PLK i PKP SA umowę w sprawie wieczystego użytkowania gruntów. Zarządca infrastruktury ze swej strony nie chce zgodzić się na sprzedaż terenu i zastrzega, że ewentualne zagospodarowanie nie może zamknąć prześwitu estakad.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie chce dokończyć wiadukty na stacji Łódź Kaliska

Infrastruktura

Zgierz: Niezbędny kolejny remont wiaduktu

Infrastruktura

PLK wyremontuje łódzkie wiadukty

Infrastruktura

PLK wyremontuje łódzkie wiadukty

Kasper Fiszer 14 kwietnia 2016

Koniec przebudowy kolejowego wiaduktu w Ursusie

Infrastruktura

Wyburzą wiadukt kolejowy w Rudzie Śląskiej

Pasażer

Wyburzą wiadukt kolejowy w Rudzie Śląskiej

Tramwaje Śląskie 22 kwietnia 2014

Zobacz również:

Łódzkie chce dokończyć wiadukty na stacji Łódź Kaliska

Infrastruktura

Zgierz: Niezbędny kolejny remont wiaduktu

Infrastruktura

PLK wyremontuje łódzkie wiadukty

Infrastruktura

PLK wyremontuje łódzkie wiadukty

Kasper Fiszer 14 kwietnia 2016

Koniec przebudowy kolejowego wiaduktu w Ursusie

Infrastruktura

Wyburzą wiadukt kolejowy w Rudzie Śląskiej

Pasażer

Wyburzą wiadukt kolejowy w Rudzie Śląskiej

Tramwaje Śląskie 22 kwietnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5