Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Krajowy Program Kolejowy zwiększony o kolejne 5,7 mld zł

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Krajowy Program Kolejowy zwiększony o kolejne 5,7 mld zł
fot. Seweryn Błasiak
Rada Ministrów znowelizowała Krajowy Program Kolejowy. Rząd zdecydował o przeznaczeniu 5,7 mld zł dodatkowych środków na realizację inwestycji.

Jak poinformowała kancelaria premiera, środki zostaną przeznaczone na dokapitalizowanie spółki PKP PLK SA, co pozwoli na zapewnienie finansowania m.in. następujących projektów:
  • prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia;
  • prace na ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice, LOT C Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg;
  • prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok;
  • prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Wronki – Słonice;
  • prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane;
  • poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych – etap III; budowa mostu kolejowego na Odrze w Szczecinie – Podjuchach wraz z robotami towarzyszącymi.
Pieniądze pochodzić będą w większości ze środków własnych spółki PKP PLK SA przekazanych w ramach emisji skarbowych papierów wartościowych. Jak tłumaczy KPRM, zwiększenie środków na realizację Krajowego Programu Kolejowego związane jest m.in. ze wzrostem wartości projektów spowodowanych rozstrzygnięciami przetargowymi. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

W biuletynie informacji publicznej czytamy dodatkowo, że "nie wyklucza się również zwiększenia środków na innych pozycjach niż środki własne/pozostałe źródła z uwagi na postęp prac inwestycyjnych". Wymieniono również, że oprócz wzrostu wartości postępowań przetargowych, przyczynami są: poprawa parametrów linii kolejowych po modernizacji, uniknięcie zjawisk robót straconych oraz ponownej modernizacji lub remontu zmodernizowanych odcinków w niedalekiej perspektywie od czasu zakończenia prac inwestycyjnych.

O potrzebie kolejnego podniesienia wartości Krajowego Programu Kolejowego pisaliśmy już w marcu, tuż po poprzedniej decyzji o zwiększeniu wartości programu. Minister Andrzej Adamczyk zapowiedział w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że dodatkowe pieniądze zostaną przyznane.

Linia średnicowa: Pilny przetarg na Warszawę Zachodnią

Jeśli chodzi o wymienione w komunikacie inwestycje, to nie ma wątpliwości, że nie chodzi o wykonanie w pełni modernizacji linii średnicowej, a o realizację modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. To bardzo pilne postępowanie ze względu na zbliżającą się budowę trasy tramwajowej pod stacją. Modernizacja całej linii średnicowej potrwa według PLK 7-8 lat i na pewno pochłonie kilka miliardów złotych.

Z kolei jeśli chodzi o magistralę E59 Poznań - Szczecin, to przetargi dla odcinka Wronki – Słonice już ogłoszono - w czerwcu tego roku (pierwotnie zakładano zrealizowanie tej inwestycji wcześniej). Inwestor chce podpisać umowy w styczniu 2020 roku i zakończyć realizację w 2022 roku.

Złożone oferty czekały na dodatkowe pieniądze

Kolejne wymienione w komunikacie inwestycje charakteryzuje to, że od kilku miesięcy czekają na decyzję po otwarciu ofert. Tak jest w ogłoszonym w kwietniu przetargu na odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg, gdzie jedyna ważna oferta opiewa na 230 procent kosztorysu. Ponad dwukrotnie przekroczony został też kosztorys wielokrotnie wydłużanego przetargu na dokończenie odcinka Warszawa - Białystok Rail Baltiki. Najtańszą ofertę złożyli Chińczycy. Teraz można zakładać, że umowy zostaną podpisane. 

Jeszcze dłużej wykonawca czeka na podpisanie umowy na odcinku linii 98 Sucha Beskidzka – Chabówka (w ramach projektu) Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. W powtórzonym przetargu - ponownie - kosztorys przekroczyła nawet oferta złożona przez należące do samej PLK przedsiębiorstwo PNiUIK. Co gorsza, prace na sąsiednich odcinkach połączenia do Zakopanego już trwają.

Więcej pieniędzy też na drogi

Przypomnijmy, że w ostatnich dniach opublikowany został projekt uchwały Rady Ministrów, która ma zmienić Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r). Rząd planuje o 5 mld zł zwiększyć limit wydatków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Połowa tej kwoty pójdzie na pokrycie rosnących kosztów budowy dróg, m.in. na kontraktach gdzie doszło do zerwania umów z pierwotnym wykonawcą. Druga połowa pokryje koszty związane z budową drogi ekspresowej S12 Lublin – Dorohusk. Ta inwestycja ma trafić na tzw. listę podstawową. Więcej na ten temat można przeczytać na portalu rynekinfrastruktury.pl
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5