Partnerzy serwisu:
Pasażer

Kraj środkowoczeski i Praga z ogromnym przetargiem na przewoźnika

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Rusza największy w historii Czech przetarg na operatora pociągów regionalnych. Kraj środkowoczeski i Praga poszukują operatora, który obsłuży nowymi pociągami najważniejsze linie wokół Pragi. Szacowana maksymalna wartość zamówienia to 142 mld koron netto (ok. 23,6 mld zł). Umowa obejmie okres 30 lat, począwszy od 2029 r.

– Ten przetarg jest kamieniem milowym w rozwoju usług transportowych na terenie całego obszaru metropolitalnego. Wreszcie będziemy mogli odpowiednio zareagować na szybki rozwój, rosnącą populację i jej potrzeby w zakresie mobilności – powiedział Petr Borecký, radny kraju środkowoczeskiego ds. transportu publicznego i mobilności.

Postępowanie jest prowadzone w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Termin składania wstępnych ofert mija w połowie maja. – Te wstępne oferty, oprócz potwierdzenia kwalifikacji wykonawców, będą też obejmować początek konkursu dla producentów pojazdów. Po zakończeniu fazy negocjacji przewoźnicy zostaną zaproszeni do składania ostatecznych ofert, w których zostanie uwzględniona oferta zwycięskiego producenta pojazdów. Następnie wybierzemy zwycięskiego oferenta na podstawie korzyści ekonomicznych — stwierdził Zdeněk Šponar, dyrektor IDSK (instytucji odpowiedzialnej za zintegrowaną komunikację w kraju środkowoczeskim). Umowa miałaby zostać podpisana w 2026 r.

– Oczekujemy nowoczesnych i pojemnych pociągów, które pozwolą nam zwiększyć liczbę połączeń w aglomeracji praskiej. Wdrożymy je również na nowej linii do lotniska im. Václava Havla i stopniowo zastąpimy stare pociągi spalinowe na liniach do Mladej Boleslavi i Kladna. Pasażerowie mogą liczyć na większą przestrzeń, wyższy komfort i nowoczesne wyposażenie – klimatyzację, miejsce dla wózków inwalidzkich, dużo miejsca na wózki dziecięce i rowery oraz niezawodne połączenie z internetem – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.

Pojazdy, nazwane roboczo EMU400, będą miały dwie klasy. Rekomendowaną maksymalną długość jednostki określono na 106 m. Przewidziano co najmniej 380 miejsc siedzących (w I klasie w układzie 2+1), trzy toalety, dwie przestrzenie do przewozu wózków, min. 18 miejsc do przewozu rowerów w sezonie zimowym z możliwością podwojenia w okresie letnim, sześciu miejsc do przewozu wózków, wifi, kontakty i porty USB, klimatyzację, możliwość ładowania bezprzewodowego przy stolikach. Założono możliwość jazdy w trakcji ukrotnionej. Pojazdy mogą yć piętrowe.

Szacowana wartość maksymalna, z uwzględnieniem wszystkich opcji, to 142 mld koron netto. Zakup taboru będzie współfinansowany z dotacji. W pierwszej kolejności przewoźnik wprowadzi co najmniej 60 pojazdów – będą one sukcesywnie wyjeżdżać na tory w 2029 i 2030 r. do obsługi linii:
  • Český Brod – Praga / Praga – Řevnice – Beroun (S7)
  • Praga-Veleslavín – Kladno-Ostrovec (linie S5 i R45)
  • Praga-Veleslavín – Praga-Lotnisko Václava Havla (linia S55)
  • Praga – Poříčany – Kolín (linia S1)
  • Praga – Poříčany – Kolín – Kutná Hora (linia R41)

Uruchomienie opcji – obejmujących maksymalnie 73 jednostki – będzie uzależnione od zakończenia projektów infrastrukturalnych (zwłaszcza między stacjami Praga Masaryka i Praga Veleslavín oraz nowej linii do miasta Mladá Boleslav. W ramach opcji założono m.in.
  • S5, S55 i R45: przedłużenie linii z Veleslavína do stacji Praga Masaryka,
  • R48: wprowadzenie ekspresowej linii kolejowej Praga – Mladá Boleslav,
  • S7: wprowadzenie 10-minutowego taktu Praga – Dobřichovice/Řevnice
  • S5 i S55: zwiększenie liczby pociągów Praga-Veleslavín – Kladno w godzinach szczytu, a także uruchomienie pociągów pasażerskich Praga – Kladno przez lotnisko
  • S1: wprowadzenie 10-minutowego taktu Praga – Úvaly
  • R41: uruchomienie bardziej pojemnych pociągów



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

Kujawsko-pomorskie: Jak będzie wyglądał przetarg na przewozy?

Biznes

Zobacz również:

Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

Kujawsko-pomorskie: Jak będzie wyglądał przetarg na przewozy?

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5