Ministerstwo Infrastruktury opublikowało kolejną aktualizację Krajowego Programu Kolejowego. Tym razem nie ma żadnych zmian, jeśli chodzi o samą podstawową listę inwestycji. Kilka projektów wypadnie jednak z realizacji, bo finansowanie ograniczono im do prac przygotowawczych.
Jak czytamy w dokumencie, korekta KPK ma na celu dostosowanie programu do aktualnej sytuacji i zminimalizowanie zagrożeń dla jego realizacji. Wartość globalna programu uległa zmianie przede wszystkim z uwagi na zwiększenie wartości Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych (wzrost o 447,4 mln zł) oraz z uwagi na aktualizację wartości poszczególnych projektów (wzrost o 5,2 mln zł). Limit budżetu środków europejskich nie uległ zwiększeniu.
Zmieniły się źródła finansowania w roku 2019 – miliard złotych z budżetu państwa
zastąpiono środkami Funduszu Kolejowego; zostanie też wydłużony okres ważności gwarancji Skarbu Państwa, obejmujących finansowanie dłużne PKP PLK S.A., które uprzednio, według Planu Finansowego Funduszu Kolejowego, miało być obsłużone środkami tego funduszu. Jednocześnie, dla zapewnienia odpowiedniej płynności finansowej PKP PLK mają zostać podjęte działania (w tym przez Radę Ministrów) niezbędne dla zapewnienia obsługi finansowania dłużnego.
Mniej pieniędzy na linię z Białegostoku do granicy i linię 201
W zaktualizowanej tabeli finansowej KPK znacznie zmniejszono planowane na 2019 rok wydatki – z 11,8 do 10,9 mld złotych – mają one zostać poczynione w latach kolejnych. To kolejna zła wiadomość, bo PLK ograniczyła niedawno
plany dotyczące podpisywania nowych umów. Na żadnej z list nie ma nowych projektów, ani przesunięć pomiędzy listą rezerwową a podstawową.
Jeśli chodzi o szczegółowe zmiany w w finansowaniu projektów, to radykalnie zmniejszono pieniądze na "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto" (linia 201) – z 1,7 mld złotych do 962 mln złotych (
dla tej inwestycji trwa projektowanie). PLK zrezygnuje z większości prac na linii kolejowej nr 6 na odcinku Białystok – Sokółka – Kuźnica Białostocka – finansowanie spadło tu z 352 mln do 82 mln złotych. O połowę zmniejszono kwotę na "zwiększenie kolejowej dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie", do 156 mln złotych.
Znacznie podniesiono budżet na poprawę
dostępu do Portu Szczecin-Świnoujście oraz
E59 granica województwa dolnośląskiego – Czempiń, gdzie nastąpiła zmiana wykonawcy. Oba te projekty zrealizuje Torpol. Podniesiono też koszt
elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec (z 54 do 71 mln złotych). Rezerwę Funduszu Spójności obniżono o ponad jedna trzecią, do 395 mln złotych.
Nie rozwiązano problemów z sygnalizowanym przez "Rynek Kolejowy" zbyt małym limitem finansowym na bardzo ważne projekty, takie jak Rail Baltica, Warszawa Zachodnia czy Magistrala Węglowa. Minister Adamczyk zapowiedział, że będą one aktualizowane gdy "
będą już na wprost potrzeby finansowe".
Zmiany w projektach regionalnych
W poprzednich aktualizacjach nie było zmian na liście Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Teraz dokonano zmian wartości projektów – najbardziej znaczące jest podniesienie wartości projektu elektryfikacji linii Lublin – Stalowa Wola i obniżenie wartości projektu prac na odcinku Stalowa – Tarnobrzeg/Sandomierz – Ocice/Padew.
W Regionalnych Programach Operacyjnych ucięto finansowanie dla rewitalizacji linii 137 Legnica – Dzierżoniów – z 37 do 1 mln złotych, a podniesiono wartość projektu dla linii 285
Wrocław Gł. – Świdnica Przedmieście. Znacznie zwiększono limit wydatków na rewitalizację linii 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża – z 90 do 111 mln zł oraz linii 208 i 33 na odcinku Grudziądz – Brodnica (z 58 do 83 mln zł). Jednocześnie spada finansowanie dla remontu linii 207 na odcinku Grudziądz – granica województwa (z 42 do 19 mln zł).
Nie będzie na razie środków na dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska – z 40 mln zł na ten cel został 1,2345 mln zł. Jednocześnie rewitalizacja linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno na odcinku Zgierz – Ozorków otrzyma więcej pieniędzy (173 mln zamiast 135 mln zł).
Na Mazowszu znacznie zmniejszono środki na budowę linii kolejowej do lotniska Modlin (z 154 do 90 mln zł) a podniesiono wartość modernizacji linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele (z 260 do 324 mln zł).
Osobnym przypadkiem jest rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim, która miała zagwarantowane 1,5 mln złotych, a teraz ma ponad 20 mln złotych – jak tłumaczy resort, stało się tak w związku z podjęciem prac nad opracowaniem dokumentacji technicznej w ramach perspektywy 2014–2020 w ramach RPO województwa śląskiego.