– Ponad 50 mld złotych warte są zakończone, toczące się i zakontraktowane inwestycje prowadzone przez PKP PLK w ramach Krajowego Programu Kolejowego – poinformowało PKP PLK. Bariera ta miała została przekroczona 7 sierpnia, gdy zarządca infrastruktury zawarł umowę z wykonawcą dotyczącą przebudowy Łodzi Kaliskiej, choć to konkretne zadanie nie jest realizowane ze środków unijnych, Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że wartość kontraktów dowodzi dobrego wykorzystywania funduszy UE przeznaczonych na rozwój kolei. Na realizacji KPK widoczne są jednak rysy.
7 sierpnia
PKP PLK zawarły umowę na przebudowę stacji Łódź Kaliska. Przedstawiciele rządu, podczas towarzyszącej temu wydarzeniu konferencji prasowej podkreślali, że inwestycja jest elementem Krajowego Programu Kolejowego, którego realizacja ma doprowadzić do systemowej poprawy jakości transportu w Polsce. Zdaniem władz centralnych zaawansowanie wdrożenia KPK jest obecnie znaczne.
Bittel: Środki unijne alokowane na kolej są w dobrych rękach – Krajowy Program Kolejowy wart jest 70 mld zł. Możemy powiedzieć, że osiągnęliśmy pułap, w którym zrealizowane i będące w realizacji prace warte są 50 mld zł – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Oznacza to, że w naszej ocenie środki unijne alokowane na polską kolej są w dobrych rękach i są wykorzystywane prawidłowo – stwierdził. Dodał, że województwo łódzkie będzie jednym z największych beneficjentów KPK – przewidziane w dokumencie prace na terenie tego regionu kosztują (łącznie z tymi już wykonanymi) ok. 11 mld zł.
Zakontraktowana 7 sierpnia inwestycja będzie przy tym realizowana ze środków krajowych bez wykorzystania funduszy europejskich. Jak wyliczał Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, z budżetu państwa pochodzić będzie łącznie dwadzieścia kilka mld zł przeznaczonych na prowadzenie KPK. Kolejne czterdzieści kilka miliardów stanowią pieniądze z programów unijnych.
Merchel: Następne 10 mld zł w trwających przetargachWskazywał on także inne ważne z punktu widzenia regionu łódzkiego inwestycje przewidziane w KPK, w tym przede wszystkim budowę tunelu średnicowego i prace na linii nr 16 prowadzącej do Kutna. Zapowiedział przy tym, że w ramach kolejnej perspektywy finansowe UE prowadzone będą następne przedsięwzięcia, które uzupełnią te założone w aktualnym dokumencie. Wcześniej rozpocznie się zaś wykonanie kolejnych projektów obecnego KPK.
– Na kolejne 10 mld zł trwają procedury przetargowe. Jesteśmy też w końcowym etapie projektowania [inwestycji za] kilka następnych miliardów – stwierdził Ireneusz Merchel. – Oznacza to, że już w tej chwili KPK jest zaawansowany na poziomie dziewięćdziesięciu paru procent. Jesteśmy więc spokojni o jego realizację – podsumował.
Rysy na KPK
Optymizm Ministerstwa i PKP PLK wydaje się jednak przesadzony. Sprawozdanie z realizacji Krajowego Programu Kolejowego za rok 2018, które opublikowało to samo Ministerstwo Infrastruktury, wskazuje na istotne spowolnienie w realizacji inwestycji kolejowych. PKP PLK nie udało się nawet zrealizować planu inwestycyjnego aktualizowaneg w grudniu 2017 roku, dotyczącego roku 2018. Gdyby natomiast wziąć pod uwagę plany z 2015 roku, to w 2018 roku wykonano zaledwie 76% planu inwestycyjnego. Co gorsza, zrealizowane już inwestycje nie przyniosły poprawy warunków przewozów. Obszernie opisaliśmy to w tekście
„Inwestycyjny poślizg PLK. W 2018 roku wykonano tylko trzy czwarte planu KPK”.