Rząd nie będzie tworzył nowego programu na okres po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Zamiast tego wielokrotnie już aktualizowany KPK zostanie rozszerzony o projekty do realizacji aż do 2030 roku.
W biuletynie prac legislacyjnych rządu pojawiła się informacja o nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego. Ma on w nowej wersji objąć listę projektów planowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy; przy okazji KPK zostanie po raz kolejny już zaktualizowany, jeśli chodzi o wartości i terminy realizacji projektów. Przyjęcie uchwały planowane jest na I/II kw. 2020 roku.
– Prowadzone są prace nad aktualizacją KPK w zakresie perspektywy finansowej 2021-2027, która obejmie
projekty planowane do realizacji do 2030 roku – poinformował “Rynek Kolejowy” rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.
11 mld zł na projekty z KPO wejdzie do KPK
– Celem projektowanej uchwały jest aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, w związku z przyjętym w dniu 30 kwietnia 2021 r. przez Radę Ministrów projektem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), który będzie stanowił podstawę do ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu Odbudowy i Zwiększania Odporności, m.in. na projekty kolejowe. Planowany horyzont czasowy realizacji KPO zamyka się wraz z końcem sierpnia 2026 r. Z uwagi na ramy czasowe KPK, który ustanowiony jest do 2023 roku, konieczna jest jego aktualizacja – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Ponieważ KPO
wciąż nie został zatwierdzony przez Komisję Europejską, lista zadań z tego programu zostanie zapisana na liście rezerwowej. Ma to jednak umożliwić PKP PLK ogłaszanie przetargów przed zatwierdzeniem programu. Projekty są założone do realizacji do końca sierpnia 2026 r., natomiast szacunkowe wydatki na projekty KPO wynoszą łącznie 11,186 mld zł; mają być finansowane w całości ze środków unijnych.
Na jakiej podstawie PLK ogłasza już przetargi?
Warto przypomnieć, że po praktycznie pozbawionym przetargów 2021 roku
PKP PLK rozpoczęła 2022 rok od kilku znaczących postępowań -
zarówno planowanych do sfinansowania z KPO, jak i z
funduszu CEF (po wygraniu konkursu). I jedne, i drugie
środki są w tej chwili niepewne; na jakiej podstawie PLK ogłosiła więc przetargi? – Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłasza przetargi na realizację projektów CEF2 na lata 2021-2027, które ujęte są w obecnie obowiązującym Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku. W tym celu przeprowadzona została aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów 26 listopada 2021 r., w której uwzględniono na liście rezerwowej projekty planowane do zgłoszenia w ramach dwóch pierwszych naborów CEF2. Zgodnie z dotychczasową praktyką, po pozytywnych rozstrzygnięciach konkursów i przyznaniu dofinansowania ze środków CEF2, projekty te będą przenoszone na listę podstawową KPK – informuje “Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, rzecznik resortu infrastruktury.
Jak dodaje,
kolejne przetargi, planowane do realizacji w ramach KPO, ogłaszane są na podstawie przyjętego przez Radę Ministrów 30 kwietnia 2021 r. Krajowego Planu Odbudowy. – W związku z oczekiwaniem na akceptację KPO na szczeblu Unii Europejskiej, podczas ogłaszania ww. postępowań, zamieszczane są klauzule uzależniające podjęcie zobowiązań przez spółkę od decyzji KE –
wyjaśnia rzecznik.