Gmina Kozienice ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla nowego połączenia kolejowego Kozienice-Warszawa. Kilka miesięcy temu podpisano list intencyjny w tej sprawie z PKP PLK.
Na początku października 2019 r.
Kozienice podpisały z PKP PLK list intencyjny w sprawie współpracy przy opracowaniu koncepcji programowo-przestrzennej określającej możliwość budowy linii kolejowej łączącej Gminę Kozienice z siecią kolejową. Miało to umożliwić zlecenie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej budowy nowej linii. Jak się okazuje, za intencjami szybko poszły czyny, bo miasto już ogłosiło przetarg na wykonanie tego opracowania.
Trzy warianty stacji Kozienice
Zamówienie obejmuje opracowanie koncepcji programowo przestrzennej dla budowy nowej linii kolejowej z rejonu miasta Kozienice do połączenia z linią nr 8 oraz dostosowania linii nr 76 i 77 do obsługi ruchu pasażerskiego wraz z dowiązaniem się do istniejącej infrastruktury w branżach: torowej, sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetycznej, teletechnicznej, drogowej i obiektów inżynieryjnych. Koncepcja linii kolejowej ma zostać wykonana w co najmniej dwóch wariantach trasowania: jeden ma cechować się budową jak najkrótszej nowej linii, a drugi jak najkrótszym czasem przejazdu. Do tego potrzebne będą co najmniej trzy warianty lokalizacji nowej stacji Kozienice: z wjazdem kieszeniowym, czołowej blisko centrum oraz przelotowej w ciągu Warka - Dęblin.
Proponowane warianty można zobaczyć w galerii artykułu. W ramach prac koniecznych do opracowania modelu ruchu osób wykonawca zobowiązany będzie wykonać badania ankietowe i prognozę popytu.
Do Warszawy w godzinę?
Zakładane parametry nowej linii to jeden zelektryfikowany tor z włączeniem w linię nr 8 i linię nr 77 o długości 20-30 km; prędkość maksymalna ma wynosić 160 km/h, promień łuku nie mniej niż 1000 metrów. Dla łącznic i przejścia przez miasto Kozienice założono prędkość maksymalną 100 km/h, - promień łuku nie mniej 300 metrów. Jak zaznaczono, w koncepcji należy uwzględnić wszystkie przejazdy i przejścia kolejowe krzyżujące się z linią kolejową – wyposażyć je w rogatki i/lub sygnalizację świetlna ostrzegawczą.
Jak czytamy w opisie zamówienia, budowa linii ma umożliwić przejazd pomiędzy Kozienicami a Warszawą (długość połączenia około 95 km) w czasie poniżej 1 h dla najszybszych połączeń. Koncepcja ma być gotowa już w październiku tego roku. Nie podano wartości zamówienia; w kryteriach wyboru wykonawcy 40% przyznano doświadczeniu personelu wykonawcy, a 60% - cenie.