Poseł Konwiński przypomniał Ministerstwu Infrastruktury o planach modernizacji linii 202. Nie do końca wiadomo kiedy jeden z największych projektów kolejowych na Pomorzu się zakończy, wiadomo natomiast, że jego koszt, według szacunków PKP PLK, wzrośnie pięciokrotnie.
Poseł Konwiński przypomniał słowa prezesa PKP PLK, który w styczniu 2018 roku zapowiadał, że czas przejazdu najszybszych pociągów ze Słupska do Gdyni spadnie z godziny i 8 minut do 53 minut. Wkrótce jednak okazało się, że projektowanie linii jest opóźnione a pieniądze przeznaczone na podwyższenie jej parametrów i budowę drugiego toru od Słupska do Wejherowa
przesunięto na inne pomorskie projekty. Dlatego teraz poseł pyta, na jakim etapie znajdują się przygotowania do prac budowlanych na Magistrali Nadbałtyckiej.
900 milionów? Raczej 5 miliardów...
Tu zaskoczenia nie ma: prace projektowe ciągle trwają, zgodnie z poprzednimi założeniami miały zakończyć się z ostatnim dniem 2020 roku, zaś „zasadnicza część prac budowlanych realizowana będzie po 2020 r., przy wykorzystaniu środków obecnej perspektywy finansowej oraz środków perspektywy finansowej 2021–2027, przy założeniu wystarczającej alokacji środków”. Tutaj pojawia się pierwszy problem, bowiem alokacji tych środków obecnie nie znamy. Toczące się negocjacje w sprawie unijnego budżetu ciągle nie pozwalają oszacować poziomu środków na kolej po roku 2023. Ministerstwo przyznaje natomiast, że projekt, pierwotnie oszacowany na 900 milionów złotych, niezwykle podrożał.
– Niezbędne środki, które będą potrzebne na realizację wskazanego poniżej zakresu robót, wg wstępnego szacunku wynoszą 5,01 mld zł, w tym dla odcinka Gdynia Chylonia – Lębork – 2,32 mld zł, natomiast dla odcinka Lębork – Słupsk (ze stacją Słupsk) – 2,69 mld zł – przyznał wiceminister Andrzej Bittel.
Konkretnych terminów brak
Kiedy zakończy się modernizacja linii 202 związana z budową drugiego toru między Słupskiem a Wejherowem, z budową dodatkowych dwóch torów aglomeracyjnych od Wejherowa do Rumii i z podwyższeniem prędkości do 200 km/h? Na to pytanie też nie ma jasnej odpowiedzi.
– PKP PLK obecnie prowadzi prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową na lata 2021-2027. Ich zakładanym efektem będzie lista projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnych latach. Po zakończeniu prac wskazane zostaną te projekty, które na podstawie analiz najlepiej wpisują się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym mogą istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków – odpowiedział posłowi Konwińskiemu minister. My przypominamy, że formalności stało się zadość: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku
wydała decyzję środowiskową, która umożliwia podjęcie prac modernizacyjnych na linii kolejowej 202 od Gdyni do Słupska.
Wiadomo, że na rok 2021, a dokładniej na drugą połowę tego roku, Polskie Linie Kolejowe zaplanowały rozpoczęcie przebudowy stacji Słupsk w ramach projektu modernizacji linii 202. Obecnie trwa wymiana prawie stuletnich semaforów kształtowych na świetlne na tej stacji.
Szybciej powstanie S6?
Tymczasem okazuje się, że wyścig o skrócenie czasu przejazdu między Słupskiem a Trójmiastem mogą wygrać drogowcy. 16 grudnia poznaliśmy oferty w przetargu na budowę trasy S6 między Leśnicami a Bożympolem Wielkim, trwa przetarg na wykonawców
odcinka Skórowo – Leśnice oraz Bobrowniki – Skórowo. Wszystkie odcinki S6 weszły już w fazę przetargową, a odcinek Luzino – Szemud
jest napółmetku budowy.