Wieloletnia walka społeczników i lokalnych samorządów o budowę kolei do Koronowa może przynieść w końcu efekt – wniosek w tej sprawie został złożony do programu Kolej Plus. W województwie kujawsko-pomorskim złożono jeszcze trzy propozycje: dwie z miasta Żnin i jedną z Chełmna.
Budowa linii kolejowej Koronowo – Maksymilianowo
planowana jest od czasów pruskich. Od wielu lat
walczą o nią społecznicy i lokalne samorządy. Niedawno samorządy lokalne i Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego
wspólnie zadeklarowały starania o pozyskanie wkładu własnego dla inwestycji. Teraz Tomasz Moraczewski, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego potwierdza, że przygotowany przez Urząd Miasta Koronowa wniosek został złożony do programu Kolej Plus.
Likwidacja wykluczenia na większym obszarze województwa
Co ciekawe, jak czytamy w informacji, wniosek dotyczy propozycji przebiegu nowej linii komunikacyjnej Bydgoszcz Gł. – Koronowo – Więcbork – Sępolno Krajeńskie – Chojnice – (Kościerzyna). Z Koronowa kolej docierałaby więc na zachód i łączyła z linią 281. Alternatywą jest kierunek północny do Tucholi – stąd dociera do Koronowa
linia nr 241, ale wymaga remontu.
Aktywista Rafał Wąsowicz, który walczy o kolej dla Koronowa od 12 lat tłumaczy, że złożony projekt w dużej części pokrywa się z wojewódzkim planem transportowym, co może pomóc w pokryciu 15% wkładu własnego przez samorząd wojewódzki. - W planie transportowym mówi się o tym, by z najodleglejszych miast powiatowych dojazd do stolicy województwa wynosił 60 minut. Najdalej na północny zachód wysuniętym miastem powiatowym jest Sępólno Krajeńskie, a według g naszej propozycji pociąg z Sępolna do Bydgoszczy jechałby 63 minuty - tłumaczy.
Jak mówi, realizacja projektu zlikwidowałaby wykluczenie transportowe dużej części województwa, w tym w Więcborku, Sępólnie i samym Koronowie. - Autobusy z Koronowa, z uwagi na trudny teren, odcinek zaledwie 25 kilometrów do Bydgoszczy pokonują według g rozkładu w aż 45 minut, a w rzeczywistości nierzadko jest to godzina jazdy. Pociąg do z Koronowa do Bydgoszczy pojedzie w 20 minut - wyjaśnia. Na dalszym planie jest też aspekt rozwoju turystycznego regionu. - Kolej da lepszy dojazd nad Zalew Koronowski, pojezierze Krajeńskie, a w Chojnicach przy współpracy z marszałkiem woj pomorskiego można nawet kilka par pociągów wydłużyć do Kościerzyny - przewiduje.
Na odcinku Bydgoszcz Koronowo - Sośno przewiduję się geometrię linii dla prędkości 160km/h, a dalej przez Więcbork do Chojnic 120km/h. Pociągi ta trasą dojechałyby według projektu szybciej z Bydgoszczy do Chojnic aniżeli obecnie przez Wierzchucin. - Uważamy także, że po powstaniu tego połączenia jako swego rodzaju magistrali, kolejne brakujące odcinki siłą rzeczy będą wymagały reaktywacji. Mam tu na myśli odcinek Wilcza Góra - Tuchola i Więcbork - Nakło nad Notecią, być może nawet Sośno - Pruszcz - Bagienica - wylicza.
Żnin blisko powrotu kolei, jest projekt z ChełmnaDyrektor departamentu UM podkreśla, że zgodnie z założeniami programu samorządy lokalne mają wiodącą rolę w Programie Kolej Plus. – Znają najlepiej potrzeby w zakresie uzupełnienia lokalnej infrastruktury kolejowej – uważa. Dlatego Urząd Marszałkowski wysłał informacje o naborze do 164 jednostek z całego regionu. – Otrzymał odpowiedzi od czterech samorządów i przygotowano 4 wnioski aplikacyjne – informuje Moraczewski.
Drugi, oprócz kolei do Koronowa wniosek, to połączenie kolejowe Chełmna z Bydgoszczą poprzez reaktywację linii kolejowej nr 246 na odcinku Chełmno – Unisław Pomorski przygotowany przez Urząd Miasta Chełmna. Pozostałe dwa wnioski przygotował Urząd Miasta Żnin. Dotyczą one rewitalizacji (a częściowo odbudowy) linii kolejowych nr 356 i 392 na odcinku Żnin – Bydgoszcz oraz linii nr 206 Żnin – Inowrocław. Warto zauważyć, że pierwszy z tych projektów
pojawił się na rządowej mapie programu, będzie zatem wybierany do realizacji w pierwszej kolejności. Więcej na temat projektów Kolej Plus w Żninie
pisaliśmy tutaj.