W maju na koreańskiej sieci kolei dużych prędkości zadebiutuje nowa seria taboru – KTX Cheong-ryong. Do służby wejdą początkowo 2 z 31 zamówionych pojazdów. Wyróżnikiem nowych EZT jest prędkość 320 km/h i bardzo dynamiczne przyspieszenie.
W porównaniu z poprzednimi generacjami eksploatowanych w Korei Południowej jednostek dużych prędkości (KTX I z 2004 r. na licencji Alstomu oraz KTX-Sancheon z 2010 r.) zastosowano inną konfigurację. Zamiast wyodrębniania oddzielnych, skrajnych członów napędowych zdecydowano się rozmieścić wózki napędowe pod podłogą wszystkich segmentów -jak w
Alstom AGV. W poprzedniej generacji łączna moc silników trakcyjnych wynosiła 8,8 MW (8 silników po 1100 kW każdy), w nowo zaprezentowanej wzrosła do 9,12 MW (24 silniki po 380 kW).
Efektem są lepsze właściwości trakcyjne, zwłaszcza – przyspieszenie oraz hamowanie. Według danych producenta i przewoźnika (Korea Railroad Corporation – Korail) maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 320 km/h, a konstrukcyjna – 352 km/h. Czas potrzebny na rozpędzenie pociągu do 300 km/h to 212 sekund. Dla porównania: w drugiej generacji KTX wartość ta wynosiła 316 s, a w pierwszej – 365 s. Ułatwi to obsługę linii z gęściej rozmieszczonymi stacjami.
KTX Cheong-ryong jest ośmioczłonowym elektrycznym zespołem trakcyjnym o aluminiowym pudle. W stosunku do poprzednika zwiększono długość oraz szerokość poszczególnych członów. Łączna pojemność uległa zwiększeniu o przeszło 136 miejsc siedzących (w zależności od konkretnego wariantu aranżacji wnętrza w KTX-Sancheon). Obniżono także poziom hałasu i drgań. Konstrukcja jest rozwinięciem
KTX-Eum – sześcioczłonowego EZT o prędkości eksploatacyjnej 260 km/h i konstrukcyjnej 286 km/h.
Korail odebrał na razie dwie jednostki nowej generacji. Mają one kursować początkowo na liniach Gyeongbu (Seul – Daejeon – Pusan, 6 par na dobę) oraz Honam (Seul – Gwangju – Mokpo, 2 pary). Zamówienie obejmuje łącznie 31 EZT – w miarę dostaw kolejnych egzemplarzy KTX, zaplanowanych do roku 2027, Cheong-ryong zaczną obsługiwać kolejne połączenia.
Prezentacja nowego typu taboru miała uroczysty charakter. Zorganizowano ją dokładnie w 20. rocznicę uruchomienia pierwszej południowokoreańskiej linii KDP. W wydarzeniu wziął udział – między innymi – prezydent kraju Yoon Suk Yeol.