Atuty – renesans komunikacji tramwajowej. Mankamenty – brak pełnej integracji taryfowej oraz w dalszym ciągu skrajnie niezadowalający stan taboru i infrastruktury. Biała Księga Mobilności w Aglomeracjach (BKM) bardzo szeroko podjęła zagadnienie przyszłości transportu publicznego w konurbacji górnośląskiej.
– Zjawiska kojarzone z renesansem tramwaju można już powoli zauważyć na obszarze Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Niestety, były one poprzedzone latami zapaści transportu tramwajowego w konurbacji górnośląskiej. Brak środków na remonty torowisk, które znajdowały się w fatalnym stanie (co skutkowało niekonkurencyjnym w stosunku do innych środków transportu czasem przejazdu), wysłużony tabor, a nade wszystko niespotykana fala likwidacji tras tramwajowych sprawiały, że znaczenie komunikacji tramwajowej na Górnym Śląsku spadało. W 2006 r. zlikwidowano trasę z Będzina do Żychcic oraz z Bytomia do Dąbrówki Wielkiej, a w 2009 trasę z Chorzowa do Siemianowic Śląskich – to tylko niektóre przykłady fizycznej likwidacji sieci Tramwajów Śląskich, jaka miała miejsce po 1989 r. W tym samym roku tramwaje zostały całkowicie zlikwidowane w Gliwicach – napisaliśmy w BKM (do ściągnięcia tutaj).
Jak podkreślono w BKM, podstawowym interwałem stosowanym w liniach autobusowych jest 30 minut w dni powszednie oraz 60 minut w dni wolne – częstotliwość taka w innych dużych sieciach komunikacyjnych (np. w sieci organizowanej przez warszawski ZTM) jest zasadniczo przeznaczona dla linii o charakterze uzupełniającym – nie jest stosowana na liniach magistralnych i głównych.
Poza tym, znaczna część taboru poruszającego się na liniach autobusowych KZK GOP jest wyeksploatowana – dotyczy to zwłaszcza autobusów marki Ikarus, należących do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej z Katowic, oraz używanego taboru autobusowego sprowadzanego przez przewoźników prywatnych – na wielu liniach obsługiwanych przez przewoźników można spotkać tabor niezgodny z umową, jaką dany przewoźnik zawarł z organizatorem.
Innym mankamentem transportu publicznego w konurbacji górnośląskiej jest brak integracji taryfowej pomiędzy KZK GOP i sąsiednimi organizatorami transportu zbiorowego, w szczególności z MZK Tychy i MZDiM Jaworzno, jak również brak pełnej integracji z Kolejami Śląskimi (obecnie „wspólne bilety” obejmują tylko ofertę biletów okresowych).
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl