W wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych w zakresie "przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania personelu podczas ich podawania", prezes Urzędu Transportu Kolejowego zobowiązał zarządcę PKP Polskie Linie Kolejowe do wskazania i wprowadzenia ograniczeń eksploatacyjnych zapewniających prawidłowe prowadzenie ruchu na stacji kolejowej Poznań Starołęka. Decyzja podlegała natychmiastowej wykonalności.
Podczas kontroli stwierdzono między innymi nieprawidłowości polegające na: długotrwałym używaniu przez dyżurnych ruchu sygnałów zastępczych "Sz",wynikających z zaniżonej oporności podtorza powodującej chwilowe zajętości odcinków izolowanych spowodowane złym stanem podtorza, brakiem właściwego odwodnienia oraz oderwanymi łącznikami szynowymi. Dodatkowo na stacji kolejowej Poznań Starołęka przyjmowanie pociągów na tor stacyjny nr 107 odbywało się wyłącznie w oparciu o sygnał zastępczy, z powodu nieprawidłowo działającego obwodu, które wynikało z braku łączników szynowych, niedostatecznego stanu podtorza oraz braku właściwego odwodnienia. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadkach dewastacji lub kradzieży elementów infrastruktury zarządca infrastruktury nie dokonywał ich bieżącej odbudowy. Przeprowadzona przez Urząd Transportu Kolejowego kontrola, potwierdziła również niezadowalający stan odwodnienia stacji kolejowej Poznań Starołęka.
Jest to kontynuacja działań nadzorczych UTK wobec zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w tym zakresie. Dzięki podjętym w tym roku, przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego działaniom kontrolnym i administracyjnym, już w kilkunastu przypadkach zarządca infrastruktury usunął lub podjął pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego długotrwałego stosowania tzw. "sygnałów zastępczych". Dotyczyło to między innymi lokalizacji: linii nr 274, w tym stacji Wałbrzych Miasto, Wałbrzych Fabryczny, Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Wschód, Boguszów Gorce, Boguszów Gorce Zachód, Sędzisław. Działania nadzorcze Urzędu Transportu Kolejowego mają na celu ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe oraz przyczyniają się do wzrostu standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce.