Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do pytań Railway Business Forum, dotyczących statusu projektowanych zmian w prawie, które umożliwią pracodawcom kontrolę stanu psychofizycznego maszynistów i kierowców.
Ministerstwo Infrastruktury, w osobie sekretarza stanu Andrzeja Bittela, odniosło się do problemu braku regulacji prawnych umożliwiających pracodawcom samodzielną weryfikację stanu trzeźwości i obecności w organizmie zatrudnionych substancji odurzających i psychoaktywnych. Sprawa okazała się szczególnie paląca po tym, jak dwóch kierowców komunikacji miejskiej pod wpływem narkotyku spowodowało
wypadki w stolicy. – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podjęło współpracę z Urzędem Ochrony Danych Osobowych, celem wspólnego wypracowania rozwiązań pozwalających na uregulowanie zagadnienia przeprowadzania przez pracodawców kontroli trzeźwości pracowników przy jednoczesnym poszanowaniu dóbr osobistych pracowników. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zainicjowało również wymianę informacji w tym obszarze z innymi resortami – napisał Andrzej Bittel.
Bittel zgadza się z RBF i innymi organizacjami branżowymi, że problem dotyczy bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu. Dodaje, że „przedmiotowy problem należy rozwiązać w sposób systemowy”.
– W ocenie resortu kwestie związane z naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych powinny zostać uregulowanie przede wszystkim w przepisach kodeksu pracy, natomiast kwestie dotyczące wykazu środków działających podobnie do alkoholu oraz sposobu przeprowadzania badań na obecność tych środków w organizmie, powinny zostać rozszerzone o inne grupy zawodowe, które mają wpływ na bezpieczeństwo w transporcie – dodał minister. Na razie nie wiadomo kiedy projekt zmian w prawie trafi do dalszych prac legislacyjnych.
Pismo do Minister Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, Ministra Zdrowia i Ministerstwa Infrastruktury wystosowało szereg organizacji branżowych. Oprócz Raliway Business Forum m.in. Fundacja Pro Kolej, Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Klaster Luxtorpeda 2.0, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego