Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Konsorcjum z Budimeksem rozpoczyna budowę Rail Baltiki na Łotwie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

W Rydze zainaugurowano budowę głównej linii szlaku Rail Baltica na terenie Łotwy. W ramach inwestycji powstanie 230 km noweli linii kolejowej. To historycznie największy kontrakt Budimeksu i zarazem przełomowa inwestycja dla Łotwy.

Inwestycja obejmuje budowę ok. 230 km nowej linii kolejowej o europejskim rozstawie szyn i 175 obiektów inżynieryjnych. Wykonawcą jest konsorcjum ERB Rail utworzone przez Budimex, francuską spółkę Eiffage Génie Civil oraz włoską Rizzani de Eccher. Umowa na realizację została zawarta w grudniu ub. roku, a 21 maja – w obecności m.in. przedstawicieli Unii Europejskiej, władz Łotwy i wykonawców – uroczyście zainaugurowano realizację inwestycji.

– Możliwość realizacji projektu Rail Baltica jest dla nas zaszczytem, ale i wyzwaniem, biorąc pod uwagę zakres projektu. To przełomowy projekt, bo pierwszy tego typu w tej części Europy – podkreśla Artur Popko, prezes Budimeksu.

3,7 mld euro w formule buduj

Wartość projektu wynosi ok. 3,7 mld euro. Zadanie jest realizowane w formule buduj, na podstawie umowy ramowej. Wykonawca będzie wykonywał prace na podstawie projektów przekazywanych sukcesywnie przez łotewskiego zamawiającego. Roczne wydatki w ramach tej inwestycji dofinansowanej w 80 proc. z programu Łącząc Europę będą wynosiły od 70 do 300 mln euro. 

Jak powiedział w rozmowie z dziennikarzami prezes Budimeksu Artur Popko, wykonawca otrzymał już od zamawiającego pierwsze oficjalne zlecenie prac o wartości 20 mln euro. Obecnie trwa weryfikacja projektu przekazanego prze inwestora. Działania w terenie planowane są na początek września. Pod koniec tego roku Budimex spodziewa się pierwszych przychodów z tego projektu.

Budowa będzie prowadzona etapami, a rozpocznie się w rejonie miejscowości Bauska, niedaleko granicy z Litwą, od miejsca, gdzie w przyszłości będzie zlokalizowany obiekt utrzymania infrastruktury dla trasy Rail Baltica. Tego typu miejsca będą wykorzystywane przez wykonawcę m.in. do tworzenia połączeń z istniejącą siecią torów o rozstawie 1520 mm. Ma to umożliwić przewóz koleją materiałów budowlanych i maszyn na potrzeby budowy.

Budimex, który ma 30-proc. udział w konsorcjum, będzie odpowiedzialny za budowę obiektów inżynierii lądowej i prace torowe. – Jako część konsorcjum ERB Rail będziemy uczestniczyć w realizacji strategicznej inwestycji dla całego naszego regionu – podkreśla Artur Popko, prezes Budimeksu. – Na etapie organizacji prac powierzono nam budowę jednego z magazynów materiałów w mieście Lecava. Dlatego od kilku miesięcy jesteśmy obecni na Łotwie. Nasz zespół składający się z pracowników delegowanych z Polski oraz zatrudnionych na miejscu przygotowuje się do rozpoczęcia pracy – mówi.

– Działamy jednak w ramach zintegrowanej całości, co oznacza, że pracujemy „ramię w ramię”, aby osiągnąć wspólny efekt – podkreśla Artur Popko.

Przełom dla Łotwy

Budowa szlaku Rail Baltica to przełomowy moment dla Łotwy. Nowa linia kolejowa o rozstawie torów 1435 mm to zarówno symboliczne, jak i faktyczne połączenie tego kraju z Europą. Rail Baltica budowana jako część Transeuropejskiej Sieci Transportowej połączy kraje bałtyckie – Litwę, Łotwę i Estonię, a także pośrednio Finlandię – z Polską, a następnie resztą Europy. To jeden z najważniejszych kolejowych projektów europejskich, w których powstaje zupełnie nowa linia kolejowa. Cała trasa Rail Baltica ma mieć ok. 870 km długości.

W trakcie uroczystej inauguracji inwestycji w Bibliotece Narodowej w Rydze symbolicznie wypełniono kapsułę czasu, która zostanie zakopana na terenie budowy. Budimex włożył do niej powerbank jako symbol przekazywanej przez wykonawcę energii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budimex wyremontuje linię ‎‎148 Pszczyna – Żory za ćwierć miliarda zł

Infrastruktura

Budimex wyremontuje linię ‎‎148 Pszczyna – Żory za ćwierć miliarda zł

inf. pras. budimex/jm, Rynek Kolejowy 08 marca 2024

Budimex szykuje się do prac na Rail Baltica na Łotwie

Infrastruktura

Budimex ukończył modernizację węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Budimex wyremontuje linię ‎‎148 Pszczyna – Żory za ćwierć miliarda zł

Infrastruktura

Budimex wyremontuje linię ‎‎148 Pszczyna – Żory za ćwierć miliarda zł

inf. pras. budimex/jm, Rynek Kolejowy 08 marca 2024

Budimex szykuje się do prac na Rail Baltica na Łotwie

Infrastruktura

Budimex ukończył modernizację węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5