PKP PLK prowadzi kolejne przygotowania dla osiągnięcia prędkości 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej. W kolejnym przetargu, na przygotowanie techniczne, w tym m. in. ekrany akustyczne i dźwiękowe odpłaszacze zwierząt, jedyna złożona oferta znacznie przekracza kosztorys. To komplikuje sprawę, bo ostatnio PLK unieważniała przetargi na CMK z braku środków.
Trzecia dekada modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej upływa pod znakiem podniesienia prędkości pociągów do 250 km/h.
Kolejna już data jej wdrożenia (grudzień 2024 roku) jest coraz bardziej niepewna. Jak się dowiedzieliśmy, zarządca unieważnił ogłoszony rok temu przetarg na projekt i wykonanie robót budowlanych na stacji Góra Włodowska z powodu przekroczenie kosztorysu przez wszystkie oferty.
Ogłoszony w kwietniu tego roku przetarg na zaprojektowanie i budowa elementów infrastruktury technicznej wzdłuż CMK może czekać podobny los. Przypomnijmy - na odcinku od km 1,091 do km 24,599 (czyli między Grodziskiem Mazowieckim a Szeligami) oraz od km 53,685 do km 58,314 (stacja Strzałki)
mają pojawić się ekrany akustyczne, przejścia dla płazów i gryzoni oraz dźwiękowe odpłaszacze dużych zwierząt. Po otwarciu ofert 28 czerwca okazało się, że tylko jednak oferta została złożona na wszystkie cztery części zamówienia - złożyło ją konsorcjum spółek Alusta (lider) i Compremum (Partner). W dwóch częściach, w których złożono więcej ofert, Alusta i Compremum mają najtańszą ofertę. Łączna kwota złożonych ofert to 237.582.665,8 zł netto, przy budżecie 156 200 388,69 zł netto, (192 126 478,09 zł brutto). Oferty przekraczają kosztorys we wszystkich częściach postępowania.
Compremum jest w sporze z PKP PLK w sprawie
wielkiego zamówienia na montaż GSM-R. Ma też problem z
realizacją umowy na modernizację wagonów dla PKP Intercity. Konsorcjum Alusta-Compremum
podpisało już jedną umowę z PKP PLK - na prace na linii 281.
PKP PLK prowadzi jeszcze jeden przetarg - na szlifowanie szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. Warto pamiętać, że wciąż trwające na CMK prace
znacznie utrudniają prowadzenie ruchu pociągów.