Już za niewiele ponad rok skończy się pewna epoka technologiczna na polskiej kolei. PKP PLK zabroni bowiem uruchamiać pociągów z otwartymi toaletami, z których nieczystości wyrzucane są na tory.
Już od wielu lat na stacjach kolejowych nie wolno korzystać z toalet w układzie otwartym. Jeszcze w 2018 roku połowa polskich pociągów była wyposażona w urządzenia tego typu, ale sytuacja szybko się poprawia. W regulaminie PKP Polskich Linii Kolejowych na rozkład jazdy 2024/2025, który wejdzie w życie za niewiele ponad rok, znalazł się wymóg użytkowania taboru pasażerskiego wyposażonego w toalety z zamkniętym układem sanitarnym na całej infrastrukturze kolejowej PLK. Wyjątkiem będą pojazdy historyczne oraz takie, które toalet nie posiadają wcale (np. SKM Warszawa). Jak wygląda sytuacja taborowa?
Czy przewoźnicy są na to gotowi? Według danych Urzędu Transportu Kolejowego za 2022 rok, w toalety ze zbiornikiem na fekalia wyposażonych było 100% wagonów silnikowych elektrycznych i zespołów dwutrakcyjnych (tzw. hybryd), 83,10% spalinowych wagonów silnikowych (szynobusów), 82,70% spalinowych zespołów trakcyjnych i tylko 72,90% elektrycznych zespołów trakcyjnych - to głównie najstarsze EN57. Sytuacja wygląda bardzo dobrze u przewoźników samorządowych, korzystających z prawie samych nowych jednostek. Gorzej jest w Polregio, które ze względu na otrzymaną pomoc publiczną nie mogło korzystać z funduszy unijnych w ostatniej perspektywie.
- W taborze, jakim dysponuje Polregio, jest jeszcze szereg standardowych pojazdów serii EN57 i EN57 SPOT, które czekają na montaż układu zamkniętego WC – przyznaje zespół prasowy przewoźnika dodając, że spółka od blisko 1,5 roku sukcesywnie, w ramach przypadających napraw okresowych na 4 poziomie utrzymania pojazdów, montuje układy zamknięte. - W ponad 90% eksploatowanego taboru PKP Intercity są toalety z zamkniętym systemem. Obecnie wszystkie wagony nowe oraz kierowane do napraw P5 wyposażane są w toalety takiego typu. Wagony które posiadały otwarte układy WC, a będą eksploatowane po wejściu rozkładu jazdy 2024/25, zostały poddane lub będą poddane modernizacji dostosowującym do nowych wymagań - zapewnia Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity. Były dodatkowe cztery lata
Polregio zapewnia, że tak zaplanowało proces naprawczy, aby na wszystkich ezetach starej generacji nie posiadających układu zamkniętego WC i zaplanowanych do dalszej eksploatacji wymiany zostały zakończone do grudnia przyszłego roku. Przewoźnicy powinni zatem zdążyć, choć warto pamiętać, że wymagania środowiskowe, które PLK wprowadzi w grudniu przyszłego roku, pierwotnie miały wejść w życie w grudniu 2020 roku, a więc cztery lata wcześniej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.