fot. Kapitel, CC0, commons.wikimedia.orgWiadukt linii kolejowej nr 410 nad drogą wojewódzką nr 129
Sporo wcześniej, niż zakładano pierwotnie, zakończył się finansowany z budżetu państwa remont linii kolejowej nr 410. Był on prowadzony z myślą o potrzebach armii, dla której trasa stanowi dojazd do ważnych baz. Trwa natomiast inwestycja dotycząca linii nr 283 łączącej województwa dolnośląskie i lubuskie.
W ciągu ostatnich kilkunastu lat z budżetu obronnego Rzeczpospolitej Polskiej wyremontowano szereg nieczynnych linii kolejowych. Mają one stanowić dojazd do baz wojskowych i najczęściej nie są wykorzystywane w ruchu cywilnym bądź ich rola w przewozach pasażerskich czy towarowych pozostaje marginalna. Nie ma natomiast przeszkód formalnych, by przewoźnicy uruchamiali tam swoje kursy, bo odcinki pozostają w gestii PKP Polskich Linii Kolejowych.
Inwestycja zakończona sporo przed terminem
Tak odtworzono przejezdność m.in. do Regien, Krapkowic, Przewozu, Maszewa Lęborskiego czy Orzysza (w tym ostatnim przypadku remont nie był poprzedzony wieloletnim okresem wyłączenia torowiska z użytku). W 2023 r. listę odbudowanych tras uzupełnił fragment linii kolejowej nr 410 pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Drawnem w województwie zachodniopomorskim. To część dawnego ciągu Kostrzyn – Grzmiąca, a na sporej części przebudowanego odcinka tor fizycznie nie istniał.
Remont rozpoczął się w 2019 r. i pierwotnie zapowiadano, że potrwa ok. siedem lat. Ostatecznie czas ten udało się istotnie skrócić – Inwestycja została zakończona w 2023 r. – poinformowało nas bowiem Centrum Operacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej. Prace nie objęły infrastruktury pasażerskiej, a odtworzony odcinek nie pozwala na dojazd do stacji węzłowych. Najprawdopodobniej wojsko pozostanie zatem jego najważniejszym, jeśli nie jedynym użytkownikiem.
Ważna inwestycja w południowo-zachodniej części kraju
– W 2023 r. podpisano też umowę na realizację inwestycji na linii nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań – wskazują służby prasowe MON. Pomimo zmian w rządzie odtworzenie przejezdności na tej trasie zaplanowane przez poprzednią ekipę będzie kontynuowane. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zakończenie robót planowane jest w tym przypadku na rok 2026.
Ze środków MON finansowane były też prace punktowe. Priorytety sił zbrojnych zakładają bowiem modernizację ważnych dla wojska punktów przeładunkowych. Proces ten ma być kontynuowany także w 2024 r. Resort nie podaje jednak w tym przypadku listy konkretnych lokalizacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.