Stadler zakończył projekt badawczy dotyczący akumulatorowych Flirtów, rozpoczęty w 2018 roku. Projekt miał na celu opracowanie najefektywniejszej technologii bateryjnej dla zespołów trakcyjnych. Testy Flirta Akku trwały 3 lata.
Zdaniem Stadlera, początkowe założenia w stosunku do Flirta Akku, oferują sprawdzony zasięg 185 kilometrów przy pracy wyłącznie na akumulatorze.
Jak informuje Stadler, 54 procent europejskiego systemu kolejowego jest zelektryfikowana, z tendencją do rozwieszania kolejnych kilometrów sieci trakcyjnej. Na przykład w Niemczech 60 procent linii kolejowych jest zelektryfikowana, a do 2025 roku będzie ich 70%. Pozostaje pytanie o sens drogiej elektryfikacji linii drugo- i trzeciorzędnych, jeśli będzie można, bez elektryfikacji, używać na nich pojazdów zeroemisyjnych.
– Podczas naszej wspólnej trzyletniej pracy nad projektem mogliśmy uzyskać cenne informacje na temat dalszego rozwoju technologii akumulatorów – wyjaśnia Evelyn Thiel, dyrektor techniczny projektu badawczego w Stadler. Od prezentacji jesienią 2018 roku pojazd, który jest w pełni dopuszczony do użytku pasażerskiego, przejechał 15 000 kilometrów na samym zasilaniu bateryjnym.
Zespół projektowy sprawdzał kilka scenariuszy ruchowych pojazdu, które zdarzają się w codziennej eksploatacji. Np. takich jak nadrabianie opóźnień na trasie (zwiększone przyspieszenia lub nieznaczny wzrost prędkości jazdy w ramach możliwości linii), czy użytkowanie w ekstremalnych warunkach pogodowych w celu przetestowania reakcji akumulatorów.
– Latem 2019 r. testowaliśmy Flirta Akku podczas fali upałów, przy 40 stopniach C. na zewnątrz i przy pełnym wykorzystaniu klimatyzacji, zimą 2021 przy dwucyfrowych temperaturach poniżej zera. Wykorzystanie w trybie czystej baterii było możliwe w dowolnym momencie bez ograniczeń, bez osiągnięcia przez nas dolnej granicy pojemności – dodaje Evelyn Thiel.
Sprawdzony zasięg 185 kilometrów
Producentem akumulatorów do pojazdu testowego była niemiecka firma Initilion GmbH. Zbadała ona operacyjne warunki brzegowe, które operatorzy muszą wziąć pod uwagę przy ewentualnym przechodzeniu z napędu spalinowego na trakcję akumulatorowo-elektryczną. Badania wykazały, że maksymalny zasięg pojazdu na trasach bez linii napowietrznych będzie wynosił 185 kilometrów.
– Jesteśmy dumni, że opracowaliśmy pojazd w pełni przetestowany i gotowy do wejścia na rynek. Nie tylko udowodniliśmy nasze założenia, ale przekroczyliśmy je w ramach projektu badawczego przy wsparciu naszych partnerów i sponsora. Możemy powiedzieć, że wraz z wodorowym Flirtem H2, który będzie testowany w USA, Stadler oferuje rozwiązania bezemisyjne dla każdej trasy – powiedział Steffen Obst, dyrektor sprzedaży Stadlera w Niemczech.
Projekt budowy, eksploatacji i testów Flirta Akku został sfinansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii, był opracowany i prowadzony wspólnie z TU Berlin i EWE AG.
Seryjne pojazdy już w fazie produkcji
O Flircie po raz pierwszy na „Rynku Kolejowym” pisaliśmy w 2019 roku,
gdy wyjechał z fabryki w Berlinie-Pankow. Ezt posiada pantograf, dzięki czemu może być ładowany na stacjach z siecią trakcyjną, podczas postojów, lub korzystać z niego podczas przejazdu na zelektryfikowanych odcinkach linii. To czyni z niego pojazd niezwykle uniwersalny. Zabiera na pokład do 310 pasażerów (154 na miejscach siedzących), może rozpędzić się do 140 km/h. Taką prędkość osiągnie zarówno na bateriach, jak i pod siecią trakcyjną.
Stadler zdobył już kontrakt na seryjne Flirty Akku. Pierwsze pojazdy z zamówienia na 55 zespołów trakcyjnych jest już w fazie produkcji. Będą jeździć w niemieckim landzie Szlezwig-Holsztyn.