Spór zbiorowy w PKP Intercity między pracownikami, a zarządem spółki dobiegł końca. Pracownicy przewoźnika otrzymają minimum 400 złotych podwyżki, a spółka zobowiązała się także do wprowadzenia premii motywacyjnych w wysokości do 6% wynagrodzenia zasadniczego.
W ostatnich tygodniach negocjacje między związkami zawodowymi działającymi w PKP Intercity, a zarządem spółki znalazły się w impasie. 9 grudnia 2021 roku oficjalnie rozpoczęto spór zbiorowy. Nie potrwał on długo, bo na spotkaniu 21 grudnia strony doszły do porozumienia w sprawie podwyżek, a także premii pracowniczych.
– Mimo trudności spowodowanych nieprzewidywalną sytuacją pandemiczną, zmniejszonym zapotrzebowaniem na podróżowanie Zarząd podczas ostatniego spotkania przedstawił rozwiązanie odpowiadające realnym możliwościom spółki i w wyniku długich negocjacji ze stroną społeczną osiągnięto kompromis, wyczerpując tym samym roszczenia Strony Społecznej dotyczące podwyżek wynagrodzeń w spółce zgłoszone przez nią w ostatnim wystąpieniu z 9 grudnia br. – poinformowała nas rzeczniczka spółki, Katarzyna Grzduk.
Jaka będzie skala podwyżek wynagrodzeń?– Od 1 stycznia 2022 roku, zgodnie z porozumieniem, Spółka wdroży podwyżki wynagrodzeń zasadniczych dla pracowników wynagradzanych według Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników zatrudnionych przez jednostki organizacyjne wchodzące w skład PKP Intercity (dalej „ZUZP”) w kwocie 400 złotych miesięcznie średnio na jednego zatrudnionego pracownika wynagradzanego według ZUZP (proporcjonalnie do wymiaru etatu), oraz w kwocie 640 zł miesięcznie średnio na jednego zatrudnionego pracownika wyłączonego z zasad wynagradzania według ZUZP (proporcjonalnie do wymiaru etatu) według stanu na dzień 1 stycznia 2022 r. – informuje nas rzeczniczka.
Dodatkowo przewoźnik ma także wprowadzić premię motywacyjną o wartości maksymalnie 6% wynagrodzenia podstawowego. Obejmie ona wszystkich pracowników zarówno w centrali, jak i poszczególnych oddziałach spółki. Grzduk informuje nas, że ostatnie podwyżki płac w PKP IC miały miejsce w 2019 roku.
Na stronie Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pracowników Transportu, który brał udział w sporze jako część strony społecznej możemy też przeczytać, iż zgodnie z postanowieniami zawartymi w porozumieniu, następne spotkanie dotyczące podwyżek może się odbyć nie wcześniej niż w lipcu 2022 roku.
Strony spotkały się w połowie drogiPierwotnie związki zawodowe
domagały się podwyżki o 650 złotych wg ZUZP, natomiast zarząd PKP Intercity proponował podwyżkę o 220 złotych oraz wprowadzenie kwartalnej premii motywacyjnej w wysokości 5% trzymiesięcznego wynagrodzenia. Jak widać strony spotkały się w połowie drogi, dzięki czemu udało się zawrzeć porozumienie.
Średnie wynagrodzenie w PKP Intercity porównywalne z sektorem przedsiębiorstw
– Wynagrodzenia w spółce w zdecydowanej większości pracowników są wyliczane zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy. Oprócz wynagrodzeń zasadniczych i dodatków przewidzianych w kodeksie pracy, pracownicy PKP Intercity otrzymują m.in. dodatek za staż pracy, premię regulaminową, ekwiwalent za deputat węglowy, dodatek za pracę w niedziele i święta, dodatki za warunki uciążliwe i niebezpieczne, a także inne dodatki bezpośrednio związane z wykonywanymi czynnościami – mówi nam rzeczniczka.
Dodaje też, że średnie wynagrodzenie w PKP IC jest porównywalne ze średnią wynagrodzeń z sektora przedsiębiorstw.
PKP Intercity zatrudnia około 1460 maszynistówGrzduk poinformowała nas też, iż aktualnie w spółce pracuje około 1460 maszynistów, bądź maszynistów instruktorów, a spółka planuje pracę drużyn trakcyjnych w oparciu o dostępność pracowników, a także należyte wykonanie rozkładu jazdy.