Koniec remontu linii kolejowej numer 3 ma nastąpić w 3 kwartale 2023 roku. Inwestycja ma znaczne opóźnienie, na które wpłynęły znaleziska archeologiczne, a przede wszystkim kłopoty finansowe wykonawcy odcinka łowickiego. Ministerstwo Infrastruktury nie planuje jak na razie uruchamiać kolejnych połączeń z Zielonej Góry czy Gorzowa Wielkopolskiego do Warszawy przez Poznań.
Poznańscy posłowie i posłanki wysłali do Ministra Infrastruktury kilka interpelacji w których dopytywali o słaby rozkład jazdy między Poznaniem i Warszawą oraz możliwość uruchomienia kolejnych połączeń dalekobieżnych z Gorzowa czy Zielonej Góry do stolicy. Ponadto w interpelacjach powtarzało się także pytanie o powody opóźnień, a także daty ukończenia modernizacji linii kolejowej z Poznania do Warszawy.
Zapewne najważniejszą informacją, która interesowała parlamentarzystów w momencie wysyłania interpelacji był skandaliczny rozkład jazdy na trasie z Poznania do Warszawy. Posłanki i posłowie złożyli swoje zapytania w połowie lub pod koniec września, kiedy nie było jeszcze wiadomo, jak będzie wyglądał rozkład po listopadowych zmianach. Ostatecznie,
o czym pisaliśmy, udało się uruchomić jeszcze jeden poranny pociąg, który w bardzo krótkim czasie 3 godzin dociera do Warszawy.
Kiedy koniec prac między Poznaniem a Warszawą?Ponadto pytaniem, które przewijało się praktycznie w każdej interpelacji, była data końca modernizacji linii kolejowej numer 3, z Poznania do Warszawy. Posłowie i posłanki zwracali uwagę na to, iż modernizacja kosztująca 2,5 miliarda złotych ma skrócić czas jazdy o kilka minut, a dodatkowo jest znacznie opóźniona.
Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przedstawił obszerne wyjaśnienia dotyczące powodów opóźnień, a także planowanych terminów końca inwestycji.
Zgodnie ze słowami wiceministra całość prac na linii numer 3 ma się zakończyć w trzecim kwartale 2023 roku, natomiast modernizacja odcinka Sochaczew – Swarzędz z końcem 2022 roku.
Problemem sytuacja finansowa wykonawcy
– Przyczyną wydłużenia czasu prowadzenia modernizacji jest przede wszystkim sytuacja finansowa wykonawcy robót na obszarze lokalnego centrum sterowania Łowicz. Z uwagi na brak dokonywania przez wykonawcę płatności podwykonawcom i dostawcom, okresowo nie były realizowane dostawy kluczowych materiałów na teren budowy oraz były wstrzymywane roboty. Opóźnienia te były przyczyną wydłużenia terminów zamknięć torowych na odcinku Sochaczew – Żychlin, co przełożyło się na możliwość udzielenia zamknięć na innych inwestycjach – dodaje Bittel.
Wiceminister informuje też, iż aktualnie wykonawca dysponuje potrzebnymi materiałami i realizuje dalsze prace. Na opóźnienia wpłynęły także znaleziska archeologiczne, które wyhamowały prace na kilka miesięcy, czy też liczne kolizje podziemne, które można było zobaczyć dopiero w trakcie robót budowlanych. Zgodnie ze słowami Bittela, na stacji Kutno zrealizowano już 90% prac, w obszarze LCS Kutno około 80%, natomiast w obszarze LCS Łowicz prawie 73,5% prac.
Problemem także modernizacja warszawskiego węzła
– Należy mieć na uwadze, że na czas przejazdu oraz liczbę pociągów na trasie Warszawa – Poznań mają również wpływ obecnie prowadzone inwestycje na terenie warszawskiego węzła kolejowego, a w szczególności modernizacja stacji Warszawa Zachodnia, której koniec jest przewidziany na IV kw. 2023 r. – kończy Bittel.
Czy będzie więcej połączeń ze stolic zachodnich województw do Warszawy?
Franciszek Sterczewski zapytał ponadto o to, czy resort planuje wprowadzenie większej ilości bezpośrednich połączeń z Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry i Szczecina do Warszawy Przez Poznań lub też horyzontu czasowego dla takich decyzji.
Wiceminister Bittel odpowiedział, iż resort nie planuje uruchomienia dodatkowych pociągów we wskazanych relacjach już od grudnia tego roku.
– Informuję, że zwiększenie liczby bezpośrednich połączeń ze stacji Zielona Góra, Szczecin Gł. i Gorzów Wielkopolski przez Poznań możliwe będzie do rozważenia po zakończeniu prac inwestycyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury „PKP Polskie Linie Kolejowe” S.A. związanych z modernizacjami linii kolejowej nr 351 Szczecin – Poznań oraz linii kolejowej nr 3 Poznań – Warszawa – zakończył Wiceminister.